Webwinkels overtreden massaal de wet bij terugzendingen

© CIDimport

Webwinkels overtreden massaal de wet bij terugzendingen

Geplaatst: 25 augustus 2015 - 05:00

Aangepast: 26 augustus 2022 - 21:58

Redactie ID.nl

Webwinkels overtreden vaak de tijd bij het terugsturen van bestellingen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Webwinkels betalen het aankoopbedrag in veel gevallen te laat, te weinig, of zelfs helemaal niet terug.

De Consumentenbond testte ruim 200 webwinkels in Nederland door er verschillende producten te kopen en weer terug te sturen. Webwinkels zijn bij wet verplicht om klanten een bedenktijd van 14 dagen te geven, waarin zij een product mogen terugsturen.

Verzendkosten

Het geld moet daarnaast binnen 14 dagen worden terugbetaald aan de klant - inclusief de verzendkosten. Die criteria worden vaak niet gehaald. Van de 200 winkels die de bond testte maakte meer dan de helft het aankoopbedrag te laat pas over, bij minstens 1 van de 3 proefbestellingen.

Wettelijk verplicht

Iets minder dan de helft van de webwinkels weigert ook de verzendkosten terug te betalen, terwijl ook dat wettelijk verplicht is. Van sommige winkels kreeg de bond zelfs helemaal geen geld terug.

Omslachtig maken

Het onderzoek toont ook aan dat webwinkels vaak trucjes gebruiken om het retourproces zo omslachtig mogelijk te maken. De bond noemt één voorbeeld waarbij zij een zending moesten terugsturen naar China, waarbij de bezorgkosten van 24 euro voor rekening van de koper kwam.

Eerdere onderzoeken

Het is niet het eerste onderzoek dat de Consumentenbond naar webwinkels doet. In 2013 en 2014 werd ook al zo'n onderzoek gedaan, die vergelijkbare conclusies gaf. Volgens de bond is er in de jaren weinig veranderd.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten