Winkelketens benutten internet te weinig

© CIDimport

Winkelketens benutten internet te weinig

Geplaatst: 20 februari 2012 - 09:16

Aangepast: 27 augustus 2022 - 07:22

Redactie ID.nl

Winkelketens zijn onvoldoende in staat om hun online en offline verkoopkanalen elkaar te laten versterken. Dat blijkt uit het PwC-onderzoek ‘Customers take control’ waarvoor 7000 online shoppers werden geïnterviewd in acht landen, waaronder Nederland.

Winkelketens zijn onvoldoende in staat om hun online en offline verkoopkanalen elkaar te laten versterken. Dat blijkt uit het PwC-onderzoek ‘Customers take control’ waarvoor 7000 online shoppers werden geïnterviewd in acht landen, waaronder Nederland.


Online en offline winkelconcepten sluit niet of onvoldoende op elkaar aan, omdat ze als twee aparte takken van sport worden gezien. Hoewel met webwinkelen de voorkeur van een klant in kaart kan worden gebracht, doen winkeliers momenteel maar weinig met die informatie.

Koopgedrag in Nederland


56 procent van de Nederlanders winkelt online (tegen veertig procent in heel West-Europa). Naar verwachting is dit in 2015 al zeventig procent. De frequentie van online aankopen ligt in Nederland wel aanzienlijk lager dan in het Verenigd Koninkrijk de VS of China. 2,6 aankopen per maand tegenover 8,4 in China, 5,2 in de VS en 4,3 in het Verenigd Koninkrijk. Nationale webshops zijn het populairst; in Nederland bestaat de top 5 uit HEMA, H&M, Blokker, Kruidvat, en Albert Heijn.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten