Ziggo en Vodafone fuseren: Wat betekent dat?

© CIDimport

Ziggo en Vodafone fuseren: Wat betekent dat?

Geplaatst: 16 februari 2016 - 13:31

Aangepast: 26 augustus 2022 - 20:35

Redactie ID.nl

Ziggo en Vodafone gaan fuseren. Er komt een nieuw bedrijf dat zowel vaste als mobiele verbindingen gaat aanbieden. Gelukkig gaat dat voor klanten niets betekenen. Toch...? 5 vragen over de nieuwe 'joint venture'.

1. Wat gaat er precies gebeuren?

De providers Ziggo en Vodafone gaan samen. Er komt een nieuw bedrijf, waarin heel Ziggo en de hele Nederlandse tak van Vodafone opgaan. Het is nog niet bekend hoe dat nieuwe bedrijf gaat heten, maar het gaat om een joint venture waarvan beide bedrijven 50% in handen hebben.

Het nieuwe bedrijf kan op die manier pakketten aanbieden met zowel vast als mobiel internet, als tv en telefonie - voor wie dat eigenlijk nog gebruikt.

2. Merk je daar iets van?

Voorlopig ga je niet veel merken van de fusie. Allereerst moet die volledig worden doorgevoerd, en dat is een flinke taak die nog een behoorlijke tijd kan duren. Met de fusie gaan miljarden euro's gepaard en moet er veel in het bedrijf worden samengevoegd, en voor het door alle mededingingsautoriteiten is gekomen zijn we zeker een jaar verder.
 

Voor u verandert er (waarschijnlijk) niets

Ook daarna zal er niet snel iets veranderen. Bestaande abonnementen kunnen niet zomaar worden stopgezet of over worden gezet - dat staat meestal in je contract. Wel krijg je waarschijnlijk de optie aangeboden om een nieuw abonnement te nemen wat mogelijk aantrekkelijker is, maar je hebt daarbij zelf de keus over wat je ermee wil.

Dergelijke situaties komen nog steeds vaak voor, bijvoorbeeld bij klanten die ooit een abonnement voor onbeperkt internet hadden bij providers als Hi. Die kon die abonnementen niet zonder slag of stoot omzetten. Klanten bleven bovendien gewoon op het netwerk van KPN toen de provider ermee stopte.

3. Blijft dat in de toekomst ook zo?

Met de samenwerking zeggen de bedrijven 'het beste van twee werelden te bundelen', door zowel vaste verbindingen aan te bieden als een mobiel netwerk. Ook kunnen gebruikers via Ziggo ook televisie en vaste telefonie afnemen in één abonnement.

Dat betekent waarschijnlijk dat er over een tijdje andere, extra abonnementen komen waarmee je al die aspecten kunt combineren. Bovendien kan het bedrijf door de samenwerking beter concurreren met providers als KPN, waardoor abonnementen uiteindelijk goedkoper kunnen worden.
 

Het is de vraag of abonnementen nu goedkoper worden

Het kan echter ook de andere kant op gaan, want bij andere fusies worden abonnementen weer helemaal niet goedkoper. Denk daarbij maar eens aan de fusie tussen Ziggo en UPC. Dat eindigde uiteindelijk ook in duurdere pakketten - al kreeg je daar wel een sportzender bij.

Het is dan ook nog even afwachten waar de fusie in werkelijkheid toe leidt, al laten de bedrijven zelf al weten vooral te willen concurreren met andere bedrijven.

4. Per wanneer wordt het actief?

Vodafone en Ziggo geven zelf niet aan hoe lang het duurt voor de fusie rond is. De bedrijven hebben een grof schema gemaakt waarin het de plannen uiteen zet, maar er moet nu een gedetailleerd plan worden geformuleerd. Dat kan makkelijk een jaar duren; er moet bekeken worden welke systemen er bijvoorbeeld samengaan, hoe het personeel verdeeld worden en meer van dat soort zaken.

Daarna moeten toezichthouders de samenwerking nog goedkeuren - en dat kan misschien wel problemen opleveren. De samenwerking zou namelijk wel eens voor oneerlijke concurrentie kunnen zorgen, omdat er op deze manier nog maar weinig concurrentie op de markt overblijft. Je hebt dan KPN en Ziggo/Vodafone als enige twee aanbieders. Bovendien moet KPN zijn glasvezel- en DSL-netwerk ook open zetten voor andere aanbieders, terwijl Ziggo dat met zijn kabelnetwerk niet hoeft. Dat maakt de situatie nogal lastig.

Het is in dit geval de Europese Commissie die een oordeel moet vellen over de samenwerking.

5. Waarom doen de bedrijven dit?

Een fusie als deze is een logische stap

De samenwerking is eigenlijk heel logisch. Ziggo biedt kabelinternet en tv, Vodafone biedt een mobiel netwerk. Beide partijen zijn al wel op de andere markt aanwezig, maar dat is niet heel groot. Zo heeft Vodafone wel een vaste lijn, maar daar heeft het maar zo'n 20,000 abonnees. Omgekeerd biedt Ziggo ook mobiel internet aan, maar daarbij maakt het gebruik van het netwerk van Vodafone. Ziggo Mobiel heeft slechts 180,000 abonnees.

Door de krachten te bundelen kan het nieuwe bedrijf een pakket aanbieden dat álles heeft: Zowel vast internet als mobiel én televisie. Er zijn een hoop abonnees die daar interesse in hebben, zeker als dat een stuk goedkoper wordt door een samenwerking.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten