Ziggo waarschuwt voor oplichtend nep-twitteraccount

© CIDimport

Ziggo waarschuwt voor oplichtend nep-twitteraccount

Geplaatst: 24 februari 2015 - 14:40

Aangepast: 26 augustus 2022 - 23:15

Redactie ID.nl

Ziggo waarschuwt voor een nep-Twitter-account dat op naam van de provider privégegevens probeert te ontfutselen van klanten. Het neppe account @ZiggoWebcareNL heeft niets te maken met het officiële webcare-account van Ziggo, maar lijkt daar wel verdacht veel op.

De waarschuwing komt van @ZiggoWebcare, het officiële Twitter-account van de provider waarmee het klanten helpt met problemen en klachten.

Opgelet!

-



Ziggo verwijst naar een account dat pas recent lijkt aan te zijn gemaakt. @ZiggoWebcareNL heeft pas 26 tweets geplaatst, de oudste van slechts 3 dagen oud.

Persoonlijke informatie

Het account benadert mensen die problemen hebben met Ziggo, bijvoorbeeld wanneer ze storing hebben. Het account biedt dan excuses aan en stelt voor te helpen. Daarvoor moeten de klanten wel hun persoonlijke informatie sturen naar de 'helpers'.

Oplichting

Het is niet duidelijk wie er achter het account zit en wat de bedoeling ervan is, maar alles wijst erop dat het om een oplichterstruc gaat. Ziggo zelf zegt niet met het account verbonden te zijn, en zegt "de situatie uit te zoeken." Waarschijnlijk gaat het om een oplichter die op creatieve wijze persoonlijke informatie probeert te ontfutselen.

Parodieaccounts

Twitter heeft wel vaker last van nep-accounts die een organisatie of een beroemd persoon te imiteren. Vaak gaat het dan om brutale parodieaccounts die niet veel kwaad in de zin hebben. Zo is er een parodieaccount over de NS, die nietsvermoedende Twitteraars beledigt. Het gaat dan om Twitteraars die per ongeluk iets sturen naar het verkeerde account. Het gebeurt echter niet vaak dat een dergelijke grap wordt gebruikt om actief misbruik te maken van klanten van een bedrijf.

Let goed op!

Je kunt échte webcare-accounts vaak herkennen aan het blauwe vinkje bij hun naam. Dat betekent dat ze door Twitter zelf zijn geverifieerd als 'echt' account. Ook andere signalen kunnen erop wijzen dat het om een nep-account gaat. Als het account nog maar weinig tweets en volgers heeft kun je maar beter op je hoede zijn. Geef sowieso zo min mogelijk persoonlijke informatie via Twitter, en gebruik daar in ieder geval een persoonlijk bericht (DM) voor.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten