Review: Asus RP-AC56

Review: Asus RP-AC56

Geplaatst: 2 juni 2016 - 06:00

Aangepast: 26 augustus 2022 - 19:48

Een repeater kan net dat beetje extra bereik geven dat nodig is om in heel het huis probleemloos te kunnen internetten. Een probleem van dit soort apparaten is dat de draadloze module zowel moet zenden als ontvangen, wat gevolgen heeft voor de bandbreedte die beschikbaar is voor apparaten die u erop aansluit. Een afname in bandbreedte van vijftig procent of meer is niet ongebruikelijk.

Asus heeft hier met de dualband AC1200 RP-AC56 iets op gevonden, wat het Express Way noemt. Waar het op neerkomt, is dat u de repeater zó kunt instellen dat hij voor de verbinding met de router de ene frequentie gebruikt en voor de verbinding met draadloze apparaten (smartphone, tablet, laptop) de andere. Op deze manier hoeft dezelfde chip niet langer te zenden en te ontvangen, wat de beschikbare bandbreedte en de snelheid van het netwerk ten goede komt. In de praktijk zijn met deze repeater dan ook goede snelheden te behalen, waarbij het uiteindelijke resultaat zoals altijd wel afhangt van het signaal dat de repeater binnenkrijgt van de router.

Extra’s

De Asus RP-AC56 heeft echter nog iets meer te bieden. U kunt hem niet alleen als repeater inzetten, maar ook als accesspoint en als bridge. Daarnaast valt de 3,5mm-aansluiting op. Hierop kunt u actieve speakers aansluiten, waarna u vanaf uw netwerk van apparaten en toepassingen die dlna ondersteunen, muziek kunt streamen. U kunt bijvoorbeeld in Windows Media Player rechtsklikken op een nummer of lijst en er dan voor kiezen om het via de repeater af te spelen. Het is ook mogelijk om dit vanaf Asus’ eigen app te doen. Luistert u liever naar internetradio, dan kunt u die ook voorprogrammeren in de repeater. Houd er ten slotte wel rekening mee dat al deze functionaliteit in een behoorlijk forse verpakking zit. Met antennes is hij bijna 24 centimeter hoog.

Grote, maar uitstekend presterende repeater met allerlei handige extra’s.

Prestaties, extra mogelijkheden.

Groot.