Review: DJI Osmo Mobile

Review: DJI Osmo Mobile

Geplaatst: 23 oktober 2016 - 11:00

Aangepast: 26 augustus 2022 - 18:51

Moderne smartphones kunnen niet alleen prima foto’s maken, maar ook video’s van hoge kwaliteit opnemen. Nadeel bij het filmen met een smartphone is echter de ergonomie: een telefoon houdt gewoon een stuk minder prettig vast dan een videocamera, met als resultaat vaak schokkerige of trillende beelden.

Schokken compenseren

Voor consumenten die graag de beste mogelijke videokwaliteit uit hun smartphone halen, heeft DJI daarom de Osmo Mobile gelanceerd. Net als de originele Osmo bestaat ook dit apparaat uit een handvat met daarop een ‘gimbal’ die ongewenste bewegingen en schokken registreert en via een drietal motortjes compenseert, zodat de camera perfect stabiel blijft. Anders dan de originele Osmo heeft de Osmo Mobile echter geen eigen camera, maar klemt u uw smartphone in de gimbal.

Standaard volgt de Osmo vertraagd de beweging van de hand van de gebruiker, waarbij schokken worden weggefilterd, maar u de camera wel gewoon kunt ‘richten’. Door de triggerknop aan de voorkant in te knijpen kunt u de camera ook vastzetten: wat u vervolgens ook met uw hand doet, de camera blijft dezelfde kant op gericht. Als laatste heeft de Osmo ook een kleine joystick, waarmee de camera vloeiend bewogen kan worden, handig om mooie panning-shots te maken.

Software

U kunt de Osmo gebruiken met de standaard camerasoftware van elke smartphone, maar voor iOS en Android is ook een speciale DJI camera-app beschikbaar, waarmee het mogelijk is om opnames te starten en stoppen middels de fysieke knoppen op het handvat van de OSMO.

In de praktijk blijkt de Osmo Mobile prima te werken, al heeft hij bij zwaardere smartphones soms wat moeite om heel snelle bewegingen foutloos op te vangen. Met een regulier toestel zoal de iPhone 6s of Galaxy S7 werkt de Osmo echter voortreffelijk, en worden ongewenste handbewegingen en trillingen probleemloos tenietgedaan, met een snaarstrak videobeeld als gevolg. Alleen zal de prijs voor veel mensen een bezwaar zijn.

Prima stabilisator voor smartphones die het mogelijk maakt om vloeiende, schokvrije video’s op te nemen.

Uitstekende stabilisatie, goede app, prima comfort.
Werkt niet helemaal foutloos bij zwaardere toestellen, prijs.