Review: Eminent EM6250HD

Review: Eminent EM6250HD

Geplaatst: 25 oktober 2015 - 08:00

Aangepast: 26 augustus 2022 - 21:27

De Eminent EM6250HD ziet er op het eerste gezicht erg bescheiden uit. De ip-camera is niet groot, iets wat door de platte vormgeving alleen maar wordt versterkt. Hij is daarnaast gemaakt van tamelijk goedkoop ogend plastic. Toch is dit onder de oppervlakte best een geavanceerd apparaatje.

Het valt echter allereerst op dat het een zeer eenvoudig te installeren camera is. Na een paar minuten hebt u al beeld op uw smartphone of tablet. Het enige minpuntje met betrekking tot de installatie is wat ons betreft dat de snelstartgids in ons testexemplaar helemaal onder in de doos zat. Dat is een beetje slordig.

Hd-beeld

Eminent prijst dit apparaat aan als hd-camera, maar standaard staat hij op vga ingesteld, met 640x400 pixels. Om een hogere resolutie te bewerkstelligen, zult u dus de instellingen in moeten duiken. U stelt dit niet in door voor een bepaalde resolutie te kiezen, maar door aan te geven dat de bandbreedte op maximaal mag staan. Het maximumaantal pixels is 1024x768. De kwaliteit van het beeld is acceptabel, maar echt scherp zouden we het niet durven noemen. In de hoogste kwaliteitsinstellingen hapert de stream ook af en toe.

Twee lenzen

De meeste ip-camera’s met nachtzicht maken gebruik van een infraroodfilter dat overdag voor de lens schuift en ’s nachts juist niet. Op deze manier kan de camera ’s nachts profiteren van de infrarood-leds die voor het nodige licht zorgen voor opnames in het donker, terwijl het filter er overdag voor zorgt dat het ir-licht de weergave niet verknoeit. Eminent heeft hier echter gekozen voor een andere oplossing voor dit probleem. De EM6250HD maakt namelijk gebruik van twee lenzen, eentje voor overdag en eentje voor ’s nachts. Hij schakelt automatisch tussen de twee op basis van het omgevingslicht, al kunt u er ook voor kiezen om dit volgens een schema of handmatig te doen.

Veel mogelijkheden

De camera functioneert zoals gezegd naar behoren na enkele minuten, maar u kunt achteraf nog allerlei zaken instellen, zowel vanaf uw mobiele apparaat als vanaf uw computer. U kunt bijvoorbeeld notificaties instellen. Op het moment dat de camera beweging detecteert, kan hij op gaan nemen en u een e-mail sturen. De opnames kunnen naar de interne micro-sd-kaart gestuurd worden, maar ook naar een nas. De camera heeft verder ook een ingebouwde temperatuursensor en als u last hebt van de leds op de camera, kunt u die uitschakelen. Meekijken kan overigens niet alleen via de app voor Android en iOS, maar ook via een web-interface en via de desktop-software voor pc en Mac.

Ip-camera waarvan de beeldkwaliteit niet bijzonder is, maar die wel veel mogelijkheden biedt en eenvoudig te installeren is.

Installatie, veelzijdigheid, prijs.

Beeldkwaliteit.