Review: Foscam C1

Geplaatst: 13 oktober 2015 - 05:00

Aangepast: 26 augustus 2022 - 21:33

Ip-camera’s zijn er in allerlei formaten en met allerlei gebruiksdoelen. Duur hoeven ze inmiddels niet meer te zijn. Dat geldt ook zeker voor de Foscam C1, een hd-camera die niet meer kost dan 70 euro.

Voor die 70 euro krijgt u een prettig onopvallend, want klein, apparaat, dat vrij veelzijdig te plaatsen is. Schroefjes voor plaatsing aan een muur of plafond zijn meegeleverd, maar het is ook mogelijk om hem bijvoorbeeld boven op een kast neer te zetten.

Installatie

De (draadloze) installatie kan met de app voor Android en iOS. Om de camera te kunnen gebruiken, is een Foscam-account vereist. Dat kunt u bij de eerste stap van de installatieprocedure aanmaken. Echt helemaal soepel werkt het installeren jammer genoeg niet. Voor de camera moet namelijk ook nog een gebruikersaccount worden aangemaakt, iets wat via de app op een iPhone 6 Plus en een Samsung Galaxy S6 consequent een foutmelding geeft. Gaan we vervolgens naar de web-interface, die overigens alleen te benaderen is via Internet Explorer, dan kunnen we wel gewoon inloggen met het account dat we probeerden aan te maken. Uiteindelijk werkt het dus wel, maar met de nodige obstakels onderweg.

Werking

De beeldkwaliteit van de C1 is acceptabel. Het beeld ziet er netjes vloeiend uit en de kleuren zijn eveneens voldoende verzadigd en correct gereproduceerd. Qua scherpte zou er nog net een schepje bovenop moeten wat ons betreft, zeker als u deze camera voor beveiligingsdoeleinden wilt inzetten. De toevoeging van een bewegingssensor is interessant. Wilt u graag opnames wegschrijven, dan kan dat naar de optioneel te plaatsen micro-sd-kaart of naar een netwerklocatie. Ook dit gaat overigens niet zonder de nodige foutmeldingen en het aanpassen van instellingen.

Compacte goedkope ip-camera met een acceptabele hd-beeldkwaliteit, die enigszins in de steek gelaten wordt door het gebruiksgemak.

Relatief goedkoop, beeldkwaliteit, klein, veelzijdig.

Vrij veel extra instellingen vereist, bugs.