Review: Google Nest Cam 2021-12-18T09:44:03

Instax Mini Evo: Ouderwets maar toch ook modern

Acer Chromebook Spin 314 bezit duurzame touchpad

Review: Google Nest Cam

Te duur bevonden

Review: Google Nest Cam

Aan beveiligingscamera’s geen gebrek, al helemaal niet in de prijsklasse rond de 100 euro. Google introduceerde onlangs de Nest Cam (indoor, netvoeding) van 100 euro.

Na een test komen we tot de eenvoudige conclusie dat de camera zelf prima is zonder op te vallen, en dat hij de adviesprijs absoluut niet waard is. Concurrerende camera’s van merken als Ring, Eufy en Arlo bieden voor hetzelfde geld namelijk betere en veelzijdiger camera’s aan.

Beperkingen

De Nest Cam is compact, minimalistisch en werkt alleen met de stroomkabel in het stopcontact. Je kunt deze camera bovendien enkel binnen gebruiken. De installatie is eenvoudig via de Google Home-app, waarna je de camera ophangt of neerzet. De Nest Cam werkt goed samen met andere Google-producten. Zo kun je het livebeeld van de camera op het Nest Hub-scherm bekijken. De camera zelf werkt naar behoren, zonder op te vallen. Zo is de Full-HD-beeldkwaliteit in dit prijssegment iets ondergemiddeld en missen we functies als een ethernetpoort voor bekabeld internet en de mogelijkheid om de camera op een accu te gebruiken. Een microSD-kaartslot voor lokale opslag is ook afwezig.

Abonnement

Een serieus aandachtspunt van de Nest Cam is dat je een abonnement van 5 euro per maand nodig hebt om van alle functies gebruik te kunnen maken. Met dit zogeheten Nest Aware-abonnement kun je beelden bijvoorbeeld dertig dagen terugkijken. Zonder abonnement is dat slechts drie uur. Dat is vaak te kort, waardoor het abonnement bijna als verplicht overkomt. Een camera die lokale opslagmogelijkheid aanbiedt, heeft geen abonnement nodig.

Aardige camera is geen 100 euro waard.

Ontwerp, Google-ecosysteem.
Werkt alleen met abonnement, mist functies, te duur.