Review: HTC Vive

Geplaatst: 13 juli 2016 - 05:05

Aangepast: 26 augustus 2022 - 19:32

Virtual reality moet dit jaar een vlucht gaan nemen, met naast allerhande headsets voor smartphones de Oculus Rift en HTC Vive voor de pc. Die laatste headset bespreken we hier, omdat de Vive momenteel in potentie de beste beleving biedt.

Anders dan de Oculus Rift-headset die wordt geleverd met een normale gamepad, levert HTC namelijk twee staafvormige controllers mee die u vrij in de ruimte kunt bewegen en waarvan de locatie zeer nauwkeurig wordt gevolgd. Hierdoor ziet u uw virtuele handen via de headset precies waar uw échte handen zich ook bevinden, wat het gevoel van realisme sterk vergroot. Goedkoop is de Vive helaas allerminst; het apparaat kost inclusief verzendkosten namelijk 973 euro.

Installatie

Maar laten we een paar stappen terug nemen. De HTC Vive is een virtual reality-headset met twee ingebouwde oled-schermpjes die elk oog een beeld met 1080x1200 beeldpunten voorschotelen. Speciale lenzen zorgen ervoor dat die beelden blikvullend worden weergegeven, waardoor het uiteindelijke beeld weliswaar niet superscherp, maar wel heel indrukwekkend en driedimensionaal is. De headset zelf is echter slechts één onderdeel van het geheel. Naast eerder genoemde controllers vinden we in de grote doos ook twee basisstations die – bij voorkeur in de buurt van het plafond – in twee tegenovergestelde hoeken van de kamer opgehangen dienen te worden. Met deze stations wordt continu de exacte positie van het headset en de controllers gemeten, want met de Vive kunt u binnen een ruimte maximaal z’n twintig vierkante meter rondlopen. Die ruimte moet u dan uiteraard wel vrij hebben in uw kamer, iets wat niet velen gegeven zal zijn. Al met al heeft de installatie van de Vive-headset dus wel wat voeten in de aarde. Daar komst bij dat u een snelle computer nodig hebt om het geheel soepel te laten werken. Een machine met een snelle Core i5-processor en GeForce GTX 970- of Radeon R9 290-videokaart gelden als minimale systeemvereisten.

Aan de slag

Als we de Vive eenmaal hebben geïnstalleerd, is het tijd om met VR aan de slag te gaan. De Vive werkt via het Steam-platform van Valve, en games kopen, installeren en opstarten gebeurt dan ook vanuit Steam. Inmiddels zijn er tientallen games beschikbaar die ondersteuning voor de HTC Vive bieden. Het aanbod varieert van speciaal voor VR ontwikkelde spellen tot aangepaste versies van populaire games zoals het racespel Project Cars. Veel games en VR-demo’s zijn gratis te proberen of beschikbaar als proefversies, zodat u ook zonder diep in de buidel te tasten voor de software direct aan de slag kunt. In sommige games kunt u daadwerkelijk rondlopen, terwijl anderen bedoeld zijn om zittend te spelen. De ervaring verschilt per game, maar over het algemeen kunnen we stellen dat VR met de HTC Vive écht heel gaaf is. Het draagcomfort van de headset is goed, al zit de iets lichtere Oculus Rift naar onze mening nog iets comfortabeler.

De HTC Vive biedt dankzij de meegeleverde controllers de meest complete VR-ervaring van dit moment. Om met de Vive aan de slag te gaan, hebt u echter wel een snelle pc, flink wat ruimte én een kleine 1.000 euro nodig.

Indrukwekkende ervaring, bewegingsgevoelige controllers, mogelijkheid om rond te lopen.

Duur, veel ruimte nodig voor optimaal effect, relatief lage beeldscherpte.

Adviesprijs: € 973,–