Review: Kingston SDXC UHS-I 512 GB

Review: Kingston SDXC UHS-I 512 GB

Geplaatst: 24 november 2016 - 08:00

Aangepast: 26 augustus 2022 - 18:39

De Kingston SDXC UHS-I 512GB is samen met twee andere modellen de grootste sd-kaart van dit moment.

Als u meer opslagcapaciteit wilt in uw fotocamera, camcorder, of een ander relatief ‘groot’ apparaat, dan kan dat in de meeste gevallen door er een sd-geheugenkaart in te plaatsen. Het is mogelijk om hier een micro-sd-kaartje met een adapter voor te gebruiken, maar dit is niet optimaal. De prijs van micro-sd is doorgaans hoger en de snelheid lager, omdat het lastiger is voor fabrikanten om zoveel opslagcapaciteit te proppen op een veel kleiner kaartje. Ook zijn er kaarten met een veel grotere capaciteit te krijgen.

Veel mogelijkheden

Met z'n 512 GB is deze Kingston SDXC UHS-I 512GB (samen met twee andere modellen) de grootste sd-kaart van dit moment. Er passen bijna 20.000 gecomprimeerde foto’s geschoten met een gemiddelde spiegelreflexcamera op. Filmpjes nemen een stuk meer ruimte in beslag, zeker in hogere resoluties zoals Ultra HD (4K), maar zelfs op deze hoge resolutie kan de kaart veertien uur aan video opnemen. Naast het nemen van foto’s en films, is het uiteraard ook mogelijk om de sd-kaart te gebruiken voor gewone opslag. U leest de bestanden dan uit met behulp van een kaartlezer, die los te koop is (maar in laptops en pc’s ook regelmatig ingebouwd zit).

Prijspunt

Doorgaans zijn producten met een erg grote capaciteit nogal duur, maar dat is hier niet het geval: de prijs van 185 euro valt heel erg mee. De prijs-kwaliteitverhouding is dus goed. Een kleiner exemplaar volstaat waarschijnlijk voor het grootste deel van de gebruikers, maar echte liefhebbers van film en fotografie kunnen profiteren van de meerwaarde die dit kaartje biedt.

Geheugenkaart met een grote capaciteit en een goede prijs-prestatieverhouding

Enorme capaciteit voor een relatief zachte prijs.
Het benutten van al deze capaciteit kan een uitdaging zijn.