Review: Kobo Clara HD

Review: Kobo Clara HD

Geplaatst: 4 september 2018 - 10:00

Aangepast: 26 augustus 2022 - 15:23

De e-reader heeft zijn weg inmiddels al naar menig vakantiekoffer gevonden. En terecht; het neemt immers veel minder ruimte in beslag dan papieren boeken. Het merk Kobo komt nu met een nieuw instapmodel: de Clara HD.

Direct valt op hoe compact deze gadget is. Met een schermgrootte van 6 inch (circa 15 cm) is de e-reader even groot als – doch iets breder dan – een hedendaagse smartphone. Het geheel is bovendien bijzonder dun en opvallend licht. Het gebruikscomfort is dus top. Een nadeel is de rubber achterkant. Op hete dagen heeft deze e-reader de neiging om langzaam weg te glibberen als gevolg van zweterige handen. Tevens is de Clara HD niet waterdicht.

Naar wens

De e-reader leest prima weg, mede omdat u veel opties hebt om zaken als tekstgrootte en lettertypen aan te passen. Het e-inktscherm is in de felle zon uitstekend zichtbaar en ‘s avonds wordt automatisch het blauwe licht gefilterd. Het besturingssysteem is wel erg traag, waardoor tikken op de kleine menuknoppen niet altijd goed worden geregistreerd.

Lang lezen, weinig laden

Het apparaat ondersteunt veel gangbare bestandsformaten voor e-boeken, waaronder epub-, cbr- en pdf-bestanden. Het fijne hiervan is dat ze tevens erg makkelijk op de e-reader te zetten zijn. U sluit de Clara HD simpelweg via micro-usb aan op uw pc en sleept de bestanden er vervolgens naartoe. Wanneer u de e-reader weer opstart, worden de boeken meteen ingeladen. Op de batterijduur is verder niets aan te merken. Na een uurtje lezen op maximale helderheid is de accustatus slechts met 5 procent gedaald.

Lichte en compacte e-reader voor een vriendelijke prijs.
Gebruiksgemak, broekzakformaat, automatisch blauwfilter.
Soms glibberig, niet waterdicht, traag.