Review: Lenovo Moto G5

Review: Lenovo Moto G5

Geplaatst: 16 mei 2017 - 13:00

Aangepast: 26 augustus 2022 - 17:30

Wie de afgelopen jaren een budgetsmartphone met Android zocht, was goed af met de Moto G-serie van Motorola. De Moto G4 van vorig jaar viel echter tegen. Zijn opvolger, de Lenovo Moto G5, belooft veel goeds.

Na vier generaties met een plastic ontwerp maakt Lenovo met de Moto G5 de overstap naar een metalen behuizing. Het toestel voelt stevig aan en is goed afgewerkt, waardoor hij duurzamer overkomt. Fijn is dat u de achterkant – met wat moeite – kunt loshalen om toegang te krijgen tot de micro-sd- en sim-slots. De accu is eveneens verwisselbaar. Jammer genoeg houdt de telefoon vast aan een micro-usb-poort, terwijl concurrenten een moderne usb-c-aansluiting gebruiken. Daar staat tegenover dat het toestel een goede vingerafdrukscanner heeft.

Alles in huis

Het lcd-beeldscherm van de Moto G5 is met 5 inch (12,7 centimeter) relatief compact, en kan daarom prima met één hand gebruikt worden. De scherpte is door de full-hd-resolutie uitstekend, maar de kleurweergave is minder indrukwekkend. Onder de motorkap heeft de telefoon een Snapdragon 430-processor met 3 GB aan werkgeheugen. Dat zorgt voor prima prestaties, al vraagt het openen van zware applicaties als spelletjes wat tijd. Het opslaggeheugen is 16 GB groot, waarvan 10 GB te gebruiken is. Wie daar niet genoeg aan heeft, kan een micro-sd-kaartje in het toestel prikken. De Moto G5 maakt foto’s en filmpjes met een 13megapixel-camera. De resultaten zijn goed genoeg, maar in deze prijsklasse niet bovengemiddeld. De camera heeft bijvoorbeeld regelmatig moeite met de belichting. De 5megapixel-frontcamera is aardig voor selfies en het voeren van videogesprekken. Met zijn 2800mAh-accu gaat de smartphone een lange dag mee, maar ’s nachts opladen is vereist. Gelukkig gaat dat opladen lekker rap dankzij de meegeleverde snellader, en is het zoals gezegd mogelijk om de accu (onderweg) te verwisselen.

Aangename Android

Zoals we van Lenovo gewend zijn, voorziet het de Moto G-telefoon van een nagenoeg kale versie van Android 7.0. Hierbij zijn slechts enkele aanpassingen verricht, zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid om met eenvoudige handgebaren de camera, zaklamp en andere apps te kunnen opstarten.

Scherp geprijsde smartphone met alles in huis: metalen ontwerp, vlotte hardware, kale Androidversie, verwisselbare accu en vingerafdrukscanner.

Behuizing, verwisselbare accu, dualsim, beeldscherm, schone Android.
Camera’s, processor.