Review: Lenovo Moto Z Play + Mods 2017-02-15T10:02:52

Win een Pop Home Switch-pakket van Logitech

HTC focust komende tijd op dure smartphones

Review: Lenovo Moto Z Play + Mods

Goed met extra’s

Review: Lenovo Moto Z Play + Mods

Moderne smartphones zijn echte alleskunners. Behalve bellen, browsen en chatten kunt u er ook video mee kijken, muziek mee luisteren, fotograferen en video’s mee opnemen. Toch is een smartphone niet voor al die doeleinden ideaal. Lenovo heeft daar wat voor bedacht bij zijn Moto Z-serie smartphones. Wij testten het goedkoopste toestel uit de serie.

De Moto Z Play beschikt over een 14 centimeter (5,5 inch) full hd-beeldscherm (amoled), 3 GB geheugen en 32 GB opslag. Standaard heeft het toestel een 16megapixel-camera. Dankzij de zuinige Snapdragon 625-processor en een riante accu-capaciteit van 3500 mAh blinkt de Moto Z Play uit wat betreft werktijd. Hij kost 449 euro, en dat is gezien het gebodene op zich gewoon al prima. Maar wat de Moto Z Play écht leuk maakt is de mogelijkheid om ‘mods’ toe te voegen.

Klik, klaar

Aan de achterkant van de Moto Z Play vinden we, onder een gemakkelijk verwijderbare back-cover, zestien koperen pinnetjes waarmee het toestel verbinding kan maken met uitbreidingsmodules, de mods. Deze mods klikken magnetisch vast op de telefoon en zijn direct klaar voor gebruik. De beschikbare mods lopen uiteen van een extra accu (75 euro), tot een speaker van JBL (80 euro), een Hasselblad camera (250 euro) en zelfs een led-projector (300 euro). Lenovo moedigt externe partijen ook aan om mods te ontwikkelen voor de Moto Z-serie, dus in potentie kan er een compleet ecosysteem ontstaan, al zien wij dat momenteel nog niet gebeuren.

Geluid, camera, projectie

Wij gingen aan de slag met de Moto Z Play en de speaker (JBL), camera (Hasselblad) en de ‘Instashare’-projector. De speaker maakt de telefoon uiteraard dikker en zwaarder, maar zorgt er ook voor dat deze veel beter geluid produceert. Wij zouden het geen hifi willen noemen, maar het geluid is vergelijkbaar met dat van een compacte bluetooth-speaker. De JBL luidspreker is overigens voorzien van een eigen accu, zodat deze de telefoon niet belast.

De cameramodule van Hasselblad is ook interessant, vooral omdat deze een 10x zoomlens heeft waarmee u zonder kwaliteitsverlies kunt inzoomen. De fotokwaliteit is verder goed, maar niet (veel) beter dan die van normale high-end smartphones. Nadeel is dat de zoomsnelheid helaas niet regelbaar is, wat de zoomfunctie voor video onbruikbaar maakt.

De projector ten slotte maakt het mogelijk om het beeld van de telefoon direct op een muur te projecteren. Deze led/dlp-projector werkt aardig, maar de lichtopbrengst is helaas erg laag, zodat u de ruimte écht moet verduisteren om enigszins redelijk beeld te krijgen. Ook de projector heeft een eigen accu, waarop het apparaatje een uur kan werken.

De Moto Z Play biedt met zijn mods aardige extra functionaliteit op specifieke vlakken en is op zichzelf ook een prima toestel.

Goede accuduur, prima allround prestaties, uit te breiden met mods.
Vrij fors van formaat en met mods nóg groter en zwaarder.