Review: Logitech Brio

Review: Logitech Brio

Geplaatst: 3 april 2017 - 10:00

Aangepast: 26 augustus 2022 - 17:46

Logitech staat bekend als fabrikant van de beste webcams voor consumentengebruik, en met de nieuwe Brio legt het merk de lat weer wat hoger. De tien centimeter brede en bijna drie centimeter hoge camera kan dankzij zijn buigbare voet gemakkelijk bovenop elke monitor gemonteerd worden, maar u kunt hem ook op uw bureau neerzetten. Voor gebruikers met professionelere aspiraties is er ook schroefdraad voor een statief aanwezig.

4K HDR

Tot zover weinig bijzonders. Wat de Brio onderscheidt van andere webcams is dat het apparaat video in 4K-ultra-hd-kwaliteit kan opnemen. Als uw internetverbinding het toelaat, kunt u met de Brio dus in zeer hoge resolutie videobellen. Daar komt bij dat Logitech hdr-functionaliteit aan de Brio heeft toegevoegd. Verwar dit echter niet met hdr zoals we dat op de nieuwste televisies tegenkomen. In de praktijk betekent het dat de camera goed in staat is zowel in lichte als in donkere delen van het beeld details weer te geven. Als u opneemt met tegenlicht verandert uw gezicht dus niet in een zwarte vlek, maar blijft u gewoon zichtbaar. In de praktijk blijkt dit inderdaad goed te werken, het dynamisch bereik van de camera is érg goed. Ook de geluidskwaliteit is prima. De camera heeft twee microfoons die spraak goed oppikken en omgevingsgeluid beperken.

De camera kan behalve in ultra-hd, ook in full-hd 1080p-resolutie en in 720p opnemen. Handig als u niet zo’n snelle internetverbinding hebt, of wanneer uw een oudere pc hebt. Voor ultra-hd is namelijk een relatief snelle computer met minimaal Windows 8.1 en een usb 3.0-aansluiting nodig.

In de praktijk blijkt de Bio zeer goede beeld- en geluidskwaliteit te produceren. Fijn om in hoge kwaliteit te videobellen, maar het maakt de camera ook zeer geschikt voor gamestreamers (een gamer die z’n verrichtingen live op YouTube zet). Het enige pijnpuntje is wat ons betreft de prijs, want het apparaatje kost maar liefst 240 euro, en is daarmee véél duurdere dan andere webcams.

Uitstekende webcam met zeer goede beeld- en geluidskwaliteit, maar ook met een erg hoge prijs.

Beeldkwaliteit, geluidskwaliteit, montageopties.
Prijs.