Review: Netatmo Welcome

Review: Netatmo Welcome

Geplaatst: 12 maart 2016 - 07:30

Aangepast: 26 augustus 2022 - 20:24

De Netatmo Welcome is een ip-camera met gezichtsherkenning. Hij registreert gezichten zodra ze in zijn gezichtsveld komen. Op deze manier weet u altijd wie er wanneer is binnengekomen.

Dankzij de 4 megapixel-sensor en het full hd-beeld is het plaatje dat de ip-camera maakt, in ieder geval lekker scherp. De kleurweergave is eveneens goed en hetzelfde geldt voor het nachtzicht, al is de infrarood-led die zorgt voor de belichting wel vrij gecentreerd.

Installatie

Het installeren van de Welcome is zeer eenvoudig. In de app (Android en iOS, maar er is ook een webapp voor gebruik in browsers) wordt u stapsgewijs door de installatie heen geleid. U moet als eerste een account aanmaken, want communicatie met de camera gaat via de servers van Netatmo. Verder hoeft u eigenlijk alleen maar het wachtwoord van uw draadloze netwerk in te vullen. Er is overigens ook een bekabelde verbinding beschikbaar op het apparaat. Daarnaast zit achterop ook nog een micro-sd-kaartsleuf, waar standaard een exemplaar van 8 gigabyte in is geplaatst. Daar kunt u snapshots naartoe wegschrijven.

Praktijk

In het begin levert de Welcome behoorlijk wat werk op, omdat u alle herkende gezichten handmatig moet toewijzen aan een persoon. Zo bouwt de camera zijn ‘database’ op. Daarnaast moet een gezicht op meerdere manieren vastgelegd worden, zowel bij daglicht als in het donker. Is dat eenmaal gebeurd, dan is de herkenning goed. Detecteert hij een door u ingesteld aantal uur geen gezichten, dan gaat de camera ervan uit dat iedereen weg is. Aangezien dat natuurlijk helemaal niet zo hoeft te zijn, is een koppeling met de gps-module van uw smartphone ook mogelijk. Herkent de camera een gezicht dat hij niet kent, dan stuurt hij een notificatie. De detectie werkt op zich goed, maar we hebben wel enkele bedenkingen bij de algehele werking. Van de twee modellen die we getest hebben wilde de eerste niet in de nachtzichtstand, terwijl de tweede juist in de nachtzichtmodus bleef hangen. De app is daarnaast ook erg langzaam.

Interessant concept dat nog iets beter uitgewerkt moet worden om het aan te kunnen raden.

Gezichtsherkenning werkt goed, eenvoudige installatie.

Werking heeft wat nog wat ruwe kantjes, app langzaam.