Review: Netgear Arlo Q

Review: Netgear Arlo Q

Geplaatst: 12 april 2016 - 04:30

Aangepast: 26 augustus 2022 - 20:11

Met het Arlo-ecosysteem bracht Netgear vorig jaar in één klap een behoorlijk volwassen netwerkcamera op de markt. Het unieke aan deze camera’s is dat ze volledig draadloos werkten: niet alleen als het gaat om de netwerkverbinding, maar ook om de voeding. Een nadeel van het werken op batterijen is echter dat er onder andere voor moest worden gekozen om de audiomogelijkheden eruit te halen.

De Arlo Q (die er sowieso al compleet anders uitziet dan zijn voorgangers) werkt niet langer volledig draadloos. Hij werkt namelijk niet langer op batterijen, maar gewoon via een netsnoer. De verbinding met het netwerk is wel nog altijd draadloos, maar ook hier is iets veranderd. U hoeft niet langer gebruik te maken van een speciaal basisstation, maar u kunt de camera simpelweg verbinding laten maken met uw draadloze thuisnetwerk. Hebt u al volledig draadloze Arlo-camera’s, dan kunt u de verschillende typen overigens wel gewoon via dezelfde app blijven beheren. Die app mag wat ons betreft inmiddels wel weer eens voorzien worden van een update, want die kan best intuïtiever ingericht worden.

Full hd

Op het gebied van beeldkwaliteit is met de Arlo Q een fikse stap voorwaarts gemaakt. Het is mogelijk om beelden in een resolutie tot full hd (1920x1080 pixels) te bekijken en op te nemen, terwijl de groothoek nog altijd 130 graden is. U kunt de camera zó instellen dat hij op gaat nemen op het moment dat hij beweging of geluid detecteert. In het geval van beweging kunt u ook een specifiek gedeelte van het beeld aanwijzen waar de camera op moet letten. In nachtzicht is uiteraard ook voorzien.

De Arlo Q is net zoals zijn voorgangers een cloud-camera, dus u schrijft alle beelden weg naar de servers van Netgear. Daar kunt u ze tot zeven dagen lang kosteloos opslaan en terugkijken. Wilt u dit langer doen, dan kost het geld. Vergeleken met bijvoorbeeld de Nest Cam zijn de tarieven echter beduidend gunstiger.

Uitstekende toevoeging aan de Arlo-lijn, die enkele tekortkomingen van de originele camera’s wegpoetst.

Goede beeldkwaliteit, gratis opslag gedurende zeven dagen.

Niet langer volledig vrij te plaatsen, app wat onoverzichtelijk.