Review: Netgear Arlo

Geplaatst: 3 september 2015 - 10:06

Aangepast: 25 juli 2023 - 13:46

Netgear heeft met het Arlo-systeem camera’s op de markt gebracht die niet alleen draadloos verbinding maken met het netwerk, maar ook zonder stopcontact kunnen.

De camera’s van dit systeem werken namelijk op batterijen, die bij ‘normaal gebruik’ vier tot zes maanden meegaan. Dat levert veel mogelijkheden op als het gaat om de plaatsing, zeker als u bedenkt dat ze ook geschikt zijn om buiten opgehangen te worden. Dat laatste betekent overigens niet dat ze echt onder water gehouden kunnen worden; ze zijn spatwaterdicht. De camera’s zijn verder ook erg klein (en wit), dus vallen niet enorm op. De verbinding tussen camera en voet wordt gelegd met behulp van een sterke magneet. Die past als een heup in de heupkom op de camera, dus u kunt hem precies zo draaien als u wilt.

De Arlo-camera’s maken niet rechtstreeks verbinding met uw draadloze netwerk. Daar is een speciaal basisstation voor nodig. Dat is behoorlijk groot – het formaat van een gemiddelde router – maar werkt wel gewoon via 802.11n, net zoals veel routers nog altijd doen. Volgens Netgear is er wel iets gedaan met het signaal, waardoor het een groter bereik heeft dan dat van een standaard draadloze router. Het op deze manier scheiden van de draadloze verbindingen van de camera’s van die van de rest van het netwerk, komt ook de stabiliteit ervan ten goede. Het zorgt er echter ook voor dat Arlo-camera’s niet gekoppeld kunnen worden met andere systemen.

Installatie

Het installeren van de Arlo-camera’s is erg eenvoudig. Als u het basisstation eenmaal op uw thuisnetwerk hebt aangesloten, is het koppelen van de camera’s eraan niet meer dan op zowel het basisstation als de camera op de koppelknop drukken. De app die u door de installatie heen leidt, geeft precies aan wanneer het basisstation klaar is om gebruikt te worden en er camera’s aangesloten kunnen worden. Het enige wat u daarna nog moet doen is een abonnementsvorm kiezen. Dat is vaak het addertje onder het gras bij dit soort systemen. Om ook daadwerkelijk opnames op te kunnen slaan, moet betaald worden. Netgear heeft er gelukkig voor gekozen om ook een gratis variant aan te bieden. Hiermee kunnen maximaal vijf camera’s aan een enkel basisstation toegevoegd worden en zijn gewoon alle functies van het systeem beschikbaar. De opnames worden maximaal zeven dagen bewaard en mogen in totaal niet meer dan 1 gigabyte beslaan. In de praktijk is hier prima mee te werken, uiteraard afhankelijk van hoeveel opnames er gemaakt worden. Naast het gratis abonnement is er ook nog Premier (8,99 euro p/m) en Elite (13,99 euro p/m). Die bieden ondersteuning voor meer camera’s en basisstations, meer dagen opslag en meer opslagcapaciteit.

In de praktijk

De mogelijkheden van de Arlo-camera’s zijn niet extreem uitgebreid, maar wat ze doen, doen ze heel erg goed. Het draait allemaal om bewegingsdetectie bij deze camera’s. Pas dan worden ze actief en nemen ze gedurende een door de gebruiker vastgestelde periode op. Dat is logisch, want continu actief zijn zou ervoor zorgen dat de batterijen erg snel leeg lopen. Voor continue bewaking zijn deze camera’s dan ook niet geschikt en bedoeld. Audio zou ook een te grote impact hebben op de batterijen, dus het is jammer genoeg niet mogelijk om mee te luisteren. De beeldkwaliteit is over het algemeen erg goed. Kleuren worden uitstekend weergegeven, het nachtzicht is dik in orde en met de framerate is eveneens weinig mis.

Volledig draadloze camera’s, die niet overlopen van de mogelijkheden, maar wel uitstekend functioneren. Het is afwachten hoe lang de batterijen het in de praktijk uithouden.

Volledig draadloos, eenvoudige installatie, geschikt voor buiten, goede prestaties.

Geen audio, los basisstation noodzakelijk.