Nvidia Shield Tablet, nieuwe standaard voor gamers

Geplaatst: 11 november 2014 - 07:26

Aangepast: 27 augustus 2022 - 00:11

Als een fabrikant duidelijk wil maken hoe zijn technologie het best gebruikt kan worden, brengt hij soms zelf een product op de markt. Google doet dat met de Nexus-apparaten en Microsoft met de Surface-lijn. Nvidia volgde dit voorbeeld vorig jaar met de Tegra 7 Note en komt nu met de Shield Tablet. Met dit laatste product zet het bedrijf de nieuwe Tegra K1-processor in de etalage.

Tegra K1

De Tegra K1 is met afstand de krachtigste processor die op dit moment in een Android-tablet gebruikt wordt. Met name de grafische rekenkracht zorgt voor de nodige oehs en aahs tijdens het testen. De beste manier om deze component van de chip te beschrijven, is door de vergelijking te maken met grafische kaarten die in laptops en desktops gebruikt worden. De Tegra K1 maakt namelijk als eerste mobiele chip gebruik van dezelfde onderliggende technologie als die videokaarten. Dat zorgt voor een enorme prestatietoename. De eerlijkheid gebiedt ons overigens te zeggen dat er op dit moment maar een paar games zijn die ook echt baat hebben bij deze extra rekenkracht.

Overige hardware

De Shield valt niet alleen op door de interne hardware. De speakers die zijn toegepast doen het bijvoorbeeld ook uitstekend. Dit komt met name doordat ze naar voren (dus naar de gebruiker) toe zijn gericht. Het gebruikte full hd-paneel met een diagonaal van ruim 20 centimeter (9 inch) is eveneens van een prima kwaliteit. Er zit verder een stylus in de tablet. Als u hiermee tekent, zorgt de grafische rekenkracht voor allerlei effecten. Als u bijvoorbeeld kiest voor waterverf en u houdt de tablet tijdens het tekenen recht overeind, dan ziet u de verf ook echt een klein beetje uitlopen.

Controller

De Shield Tablet is eerst en vooral een apparaat dat is gericht op het spelen van games. Er is dan ook een speciale controller beschikbaar. Die wordt niet standaard meegeleverd, maar moet los gekocht worden en kost 60 euro. Dit is een zeer solide aanvoelende controller, met veel mogelijkheden. Behalve de bedieningsknoppen die ook op andere controllers zitten, biedt de Shield Controller ook nog een touchpad en de Android-navigatieknoppen.

Mogelijkheden

De Shield is op meerdere manieren te gebruiken voor gaming. U kunt er natuurlijk games op spelen, al dan niet met de controller. Het is echter ook mogelijk om hem te gebruiken als veredelde console. U sluit hem dan aan via hdmi op een monitor of tv, waarna u uw spellen op een groter scherm kunt spelen. Heeft u een laptop of desktop met een grafische kaart van Nvidia, dan is het dankzij GameStream mogelijk om pc-spellen van uw computer te streamen naar de Shield. Hiermee is het mogelijk om veel complexere spellen te spelen op de tablet dan mogelijk is als u alleen maar Android-spellen speelt. Als u graag uw gaming-prestaties opneemt, dan kunt u dit met de Shield ook doen. U kunt alleen de game opnemen, maar het is ook mogelijk om de camera aan de voorkant te laten opnemen, zodat uw hoofd/gezicht ook wordt vastgelegd. Met de koppeling naar Twitch kunt u dit alles meteen naar het internet streamen, als u dat wilt.

Zeer krachtige Android-tablet, die met name is gericht op gaming en een prettig lage prijs heeft.

Plusounten: Zeer krachtig, veelzijdig, goed geprijsd en uitbreidbaar.

Minpunten: Accuduur en extra’s zoals de controller niet meegeleverd.