Review: OnePlus 5

Geplaatst: 1 oktober 2017 - 04:00

Aangepast: 26 augustus 2022 - 16:47

Eén, twee, drie, drie T, vijf. OnePlus houdt er een vreemde manier van tellen op na, mede omdat vier een ongeluksgetal is in China. Desondanks zet de OnePlus 5 als ‘flagship killer’ de concurrentie wederom op scherp met topspecificaties tegen een eerlijke prijs.

De OnePlus 5 kent twee uitvoeringen. Eentje met 64 GB opslagruimte en 6 GB aan werkgeheugen, en een variant die 128 GB plus 8 GB ram aan boord heeft. Die hoeveelheid is wel een tikje overdreven: met 4 GB komen we al nooit tekort. We hadden daarvoor in de plaats liever gezien dat de opslag uit te breiden was via een geheugenkaartje, maar dat kan nog altijd niet. Daarentegen is de aanwezige Snapdragon 835-processor een van de krachtigste smartphoneprocessors van het moment, dus dat is mooi meegenomen.

Dubbele camera

De dubbele camera van de OnePlus 5 is goed afgesteld en schiet prachtige foto’s, waarbij veel kleur en detail zichtbaar zijn. De camera’s worden net als bij de iPhone 7 Plus ingezet om een soort optische zoom mogelijk te maken, door een groothoeklens en een kleinere lens te gebruiken. Toch haalt deze telefoon het op cameragebied niet bij de - weliswaar duurdere - concurrentie. Wanneer de camera in donkere omgevingen of buiten bij bewolking zijn werk moet doen is er namelijk te veel ruis en onscherpte.

Vaak laden

De accuduur van de OnePlus 5 valt wat tegen: we hebben soms moeite om er de dag mee door te komen. Gelukkig verzacht OnePlus het leed redelijk met Dash Charge: een speciale oplader die het toestel via z’n usb-c-poort razendsnel oplaadt. Tot slot zijn we wel weer erg te spreken over de manier waarop OnePlus Android 7.1 met rust heeft gelaten. De Android-skin OxygenOS kent geen overbodige bloatware en ook geen ingrijpende veranderingen. Android komt hierdoor volledig tot bloei.

Uitmuntende specificaties tegenover een scherpe prijs.

Snel, bouwkwaliteit, OxygenOS.
Accuduur, opslag niet uit te breiden.