Review: Philips 276E8FJAB

Geplaatst: 24 juli 2017 - 12:00

Aangepast: 26 augustus 2022 - 17:09

Een beeldscherm dat optimaal presteert tijdens zowel het browsen, het werken als het kijken van films, daarmee prijst Philips deze 276E8FJAB-monitor aan. We zijn het daar na het testen grotendeels mee eens.

De schermgrootte van krap 69 centimeter (27 inch) zorgt samen met de maximale qhd-resolutie van 2560 x 1440 pixels voor een zee aan werkruimte. Word-documenten en browservensters laten zich prima naast elkaar te draaien. De schermranden zijn slechts drie millimeter dun, maar softwarematig is er wel nog sprake van een vrij forse zwarte rand (circa 1 cm) om het beeld. Daardoor lijkt het beeld wat krapper dan het in werkelijkheid is.

Multimedia

Voor films, maar ook voor bijvoorbeeld het bewerken van foto’s en video’s, past Philips opnieuw zijn Ultra Wide Color-technologie toe. Dat uit zich in bijzonder levendige kleuren, waardoor met name films op dit scherm mooi tot hun recht komen. Wel valt op dat de standaard kleurinstellingen wat oververzadigd zijn. Het handmatig aanpassen van deze settingen is aan te raden voor het beste resultaat. Voor multimedia-gebruik zitten er ook speakers in het scherm verwerkt, maar verwacht daar niet teveel van. Ze klinken wat dof, waardoor een aparte speakerset met subwoofer voor de filmliefhebber een must blijft.

Rustig

Door een combinatie van een mat ips-paneel en Philips' techniek tegen flikkeringen ontstaat een beeld dat erg rustig oogt en ook een brede kijkhoek heeft. Vanuit een schuine hoek blijft het scherm even strak als recht van voren. Wie wel eens een spelletje speelt, heeft aan deze 276E8FJAB-monitor vanwege de extra hoge resolutie en het brede kleurenspectrum ook een goeie. Maar voor serieuze gamers zijn er wel betere alternatieven op de markt. Voor hen is met name de verversingsnelheid van 60 Hz niet afdoende. Op andere fronten overtuigt dit beeldscherm beter.

Een qhd-monitor die zijn mannetje staat op het gebied van werk en entertainment.

Strak en rustig beeld, uitbundige kleuren.
Overbodige speakers.