Review: Philips 328E8QJAB5

Geplaatst: 3 november 2017 - 06:00

Aangepast: 26 augustus 2022 - 16:37

Het gaat er niet om hoe groot hij is, maar om wat u ermee doet. Kent u dat gezegde? Het geldt ook voor monitoren. Philips heeft wat dat betreft een opmerkelijke keuze gemaakt met zijn 328E8QJAB5-beeldscherm. Dat meet 53 cm (32 inch), maar biedt slechts een full-hd-schermresolutie, ofwel 1920 x 1080 pixels – aan de lage kant voor een scherm van zo’n formaat. Toch zit er ook een voordeel aan: op dit scherm vallen letters lekker groot uit, zodat u minder hoeft te knijpen.

Groter of kleiner

Een groter scherm betekent niet automatisch meer werkruimte. Voor de dagelijkse werkzaamheden hebben we dan ook liever een kleiner scherm met een hogere resolutie – dergelijke schermen zijn in dezelfde prijsklasse te vinden. Op een 2K-resolutie (2560 x 1080 pixels) draait u al gemakkelijker meerdere vensters naast elkaar, handig voor multitasking. Dat is op deze dus monitor wat lastiger. Dat betekent niet dat de monitor verder slecht presteert, maar het is wél iets om mee te nemen in uw keuze.

Media-monitor

De monitor komt duidelijk het beste tot zijn recht tijdens het kijken van films. De full-hd-resolutie is prima geschikt voor het streamen van Netflix of het afspelen van blu-ray-films. De kleurweergave is – zoals we doorgaans gewend zijn van Philips-schermen – uitstekend en er is sprake van een lichte curve. Die combinatie van factoren zorgt ervoor dat u helemaal in de film wordt gezogen. Gamers worden gepaaid met de toevoeging van Adaptive Sync voor vloeiendere gameplay-beelden. Toch is dit scherm voor deze doelgroep niet zo interessant. Zij azen immers eerder op telkens goedkoper wordende 4K-monitoren.

Groot scherm met relatief lage resolutie.

Genot om films op te kijken, extra grote weergave van letters en icoontjes.
Prijzig voor slechts full-hd.