Review: Samsung S34E790C

Review: Samsung S34E790C

Geplaatst: 2 mei 2015 - 07:00

Aangepast: 26 augustus 2022 - 22:37

Na HD, 3D en ‘smart’ zetten de televisiefabrikanten dit jaar in op ‘curved’, ofwel gebogen schermen. De jury is er nog niet over uit of een kromme tv nou zoveel beter is dan een rechte, maar met name Samsung zet er vol op in – en niet alleen bij televisies. Ook monitoren van deze fabrikant komen dit jaar in gebogen versies op de markt. De eerste die we kortstondig mochten uitproberen is het topmodel, de S34E790C.

Voordelen van Samsung S34E790C

De voordelen van een gebogen scherm moeten zijn: minder last van reflecterend licht en een meeslepender ervaring. Dat laatste dan vooral bij games en films, want Excel zal onder geen enkele omstandigheid een spannend programma worden, tenzij u fervent fan van spreadsheets bent natuurlijk. De kromming van de S34E790C is vrij bescheiden, maar iets nadrukkelijker dan bij de andere modellen van het merk. De reden daarvoor is de beeldverhouding van 21:9, wat vergelijkbaar is met het 2,39:1-formaat van veel films.

Beeldscherm met veel pixels

Het beeldscherm telt echter veel meer beeldpunten dan zelfs films op blu-ray disc, want het zijn er maar liefst 3440x1440. Dat is een zee aan werkruimte en daarmee hoe dan ook een pluspunt. Vier pagina’s A4 zet u probleemloos naast elkaar. Doorgaans zijn daar meerdere beeldschermen voor nodig, met een storende rand tussen de panelen. Doordat Samsung een zogenaamd VA-paneel gebruikt is het contrast uitstekend en ook de kleurweergave is prima.

Meerdere bronnen aansluiten

Doordat u meerdere bronnen tegelijk kunt aansluiten, kunt u bijvoorbeeld het beeld van twee computers naast elkaar weergeven, of met een klein venster apart (picture-in-picture). Speakers zijn ook ingebouwd en klinken voor de verandering best aardig – meestal zijn monitorspeakers hooguit goed voor de piepjes en bliepjes van het besturingssysteem. Voor zowel films, games als bijvoorbeeld videobewerking is de S34E790C een uitstekende keuze. Goedkoop is hij echter niet en wilt u dit formaat met deze hoeveelheid pixels op een gewoon plat model, dan bent u een stuk voordeliger uit bij diverse concurrenten (ook al is de prijs ook dan nog stevig). Over het nut van de buiging op het bureau zijn we ondertussen nog niet uit – storend is het niet, maar of het de meerprijs waard is…

Een bijzonder fraai beeldscherm met uitstekende beeldkwaliteit, maar het prijskaartje is erg fors.

Zeer goede kleurweergave, helderheid en contrast, veel aansluitmogelijkheden.

Het nut van de curve is onduidelijk en de prijs is hoog.