Review: Somfy One

Geplaatst: 29 september 2017 - 09:51

Aangepast: 26 augustus 2022 - 16:47

U zou niet zeggen dat de Somfy One een beveiligingscamera is. Deze lijkt namelijk vooral op een speaker en is daardoor goed gecamoufleerd tegen inbrekers: die zullen er vermoedelijk gewoon voorbijlopen.

Zodra de beveiligingscamera een beweging detecteert, start het een opname en wordt een melding verstuurd om u te waarschuwen. De opgenomen video's worden 24 uur in de cloud bewaard, van een abonnement is prettig genoeg eens geen sprake. Vanuit de app kunt u ze daarnaast eenvoudig naar uw smartphone downloaden, dan zijn de beelden voor altijd van u. Over de beeldkwaliteit hebben we weinig te mopperen: de full-hd-sensor is prima in staat om belangrijke details vast te leggen. Ook het nachtzicht is in orde. Bijkomstig voordeel is dat de Somfy One een ingebouwde sirene heeft die lekker luid loeit en zodoende ongewenste gasten flink laat schrikken. Dat er alleen ondersteuning is voor de 2,4GHz-band kan een probleem zijn wanneer er al veel apparaten draadloos verbonden zijn in en om uw huishuiden – denk aan inwoners van een appartementencomplex. De verbinding met de Somfy One is dan niet altijd even stabiel. Met de camera’s van Nest hebben we hier bijvoorbeeld minder last van, deze ondersteunen namelijk wel de 5GHz-band.

Schuif eens op

Veel mensen vinden het terecht geen prettige gedachte dat beveiligingscamera’s altijd mee kunnen kijken. Somfy heeft daar iets op bedacht. Zodra de camera wordt uitgeschakeld, schuift er namelijk een luikje voor de lens – eventueel automatisch wanneer u thuiskomt en u dus zelf wel weer een oogje in het zeil kunt houden. Zo bent u van uw privacy verzekerd, wat toch een geruststellende gedachte is. Een simpele doch doeltreffende oplossing.

Integratie

De camera staat overigens niet op zichzelf, want binnen de app zijn ook andere slimme apparaten van de fabrikant te koppelen. We hebben er daarvan twee getest. De Key Fob is een sleutelhanger waarmee de camera specifieke personen kan herkennen. Zodra iemand met de Key Fob het huis binnenstapt, weet de Somfy One dat het goed volk is en slaat de camera geen alarm. Een wat primitievere oplossing dan de gezichtsherkenning van de nieuwe Nest Cam IQ en de Welcome-camera van Netatmo, maar het werkt naar behoren. Vanuit privacy-opzicht geniet deze methode onze voorkeur. Daarnaast is het handig dat er een fysieke knop op zit om in geval van nood de sirene van de camera af te laten gaan. Over de IntelliTAG-sensor zijn we minder te spreken. Deze wil u waarschuwen zodra een inbreker een raam of deur probeert te forceren, nog voordat deze helemaal wordt geopend. Een algoritme bepaalt daarbij het verschil tussen een vriendelijke klop op de deur (geen alarm) of het gebeuk van een dief (wel alarm). Uit onze ervaring blijkt het systeem niet altijd even betrouwbaar. Bij het nabootsen van een inbraakpoging registreerde de IntelliTAG regelmatig geen enkele beweging, en dat baart toch zorgen. We raden in dit geval dan ook eerder een traditionele raamsensor aan. Daar hebben we positievere ervaringen mee.

Beveiligingscamera met prima beeld en handig privacy-schuifje

Beeldkwaliteit, privacy-modus, ingebouwd alarm.
Geen 5GHz-ondersteuning.