Review Sony HT-CT790 - Toegankelijke 2.1 soundbar met subwoofer

Geplaatst: 5 oktober 2016 - 07:31

Aangepast: 19 september 2023 - 09:16

Voor zo’n 420 euro heb je de Sony HT-CT790 in huis, een pakket dat zowel een soundbar als subwoofer bevat. Bovendien kun je de installatie naast tv-geluid ook eenvoudig voor andere audio inzetten.

Het aansluiten van de soundbar is eenvoudig, via de HDMI-uitgang op de tv sluit je de soundbar direct aan. Vervolgens maakt de subwoofer automatisch draadloos verbinding met de soundbar. Door de tv te schakelen naar de HDMI-bron kun je de subwoofer makkelijk configureren. Eventueel kun je ook via SongPal Link andere Sony-boxjes aansluiten. Helaas werkt dit alleen voor Sony-boxjes, dat is ergens wel jammer.

Mooi

De soundbar is niet overdreven groot en ziet er zeker niet verkeerd uit, wat vrij belangrijk is omdat het ding behoorlijk in het zicht ligt. Je kunt de soundbar onder je televisie plaatsen of plat aan de muur bevestigen. Alle poorten zitten netjes in de achterkant verwerkt en dankzij een uitkeping kun je de kabels netjes wegwerken. Je kunt je dvd- of Blu-ray-speler makkelijk aansluiten op één van de 3 HDMI-ingangen. Maar er is ook een optische ingang en een analoge audio-ingang. Aan de zijkant zit een usb-poort achter een klepje. Hiermee was ik in staat een update uit te voeren voor de soundbar, maar je kunt deze natuurlijk ook gebruiken om je telefoon aan op te laden. De subwoofer is redelijk groot met een hoogte en diepte van veertig centimeter en een breedte van 20 centimeter. De subwoofer geeft met een groen (of rood) ledje subtiel aan wanneer hij verbonden is met de soundbar.

Met een vermogen van 330 watt en 2.1 kanaal is de geluidskwaliteit niet overdonderend. In deze prijsklasse kun je dat ook niet echt verwachten. Het geluid is juist erg helder en de bass is er subtiel op afgesteld. Bij knallende actiefilms zul je dus niet van de bank geblazen en getrild worden, maar (achtergrond)muziek, conversaties en geluidseffecten klinken erg prettig: helder en verstaanbaar.

Muziek

Fijn is ook dat je de soundbar direct aan je thuisnetwerk aansluit en zodoende ook muziek kunt streamen via Spotify Connect of Google Cast. Zo kun je de soundbar en subwoofer ook inzetten als muzieksysteem. Handig, vooral als je meerdere boxjes hebt aangesloten. Tevens kun je verbinding maken via Bluetooth om audio af te spelen. Maar let ook hier op dat de geluidskwaliteit erg helder is, maar luister je graag muziek hard of met een diep basgeluid, dan is het geluid niet heel indrukwekkend.

Review Sony HT-CT790 - Toegankelijke 2.1 soundbar met subwoofer-15985546

De Sony HT-CT790 is een betaalbare soundbar met subwoofer die je makkelijk inzet als je tv uitstaat en je liever muziek streamt. Het geluid is prettig helder, maar voer je het volume op, of verwacht je diepe bass, dan is het geluid niet heel indrukwekkend.

Specificaties

Prijs € 420,-
Formaat 103 x 5 x 13 cm (soundbar), 19 x 38 x 39 cm (subwoofer)
Gewicht 2,8 kg (soundbar), 7,8 kg (subwoofer)
Aansluitingen 3x HDMI, audio, optisch, usb
Draadloos Bluetooth, NFC, subwoofer
Vermogen 330 W
Versterkerkanalen 2.1

De Sony HT-CT790 is een betaalbare soundbar met subwoofer die je makkelijk inzet als je tv uitstaat en je liever muziek streamt. Het geluid is prettig helder, maar voer je het volume op, of verwacht je diepe bass, dan is het geluid niet heel indrukwekkend.3