Review: Spotcam HD Wi-Fi Video Monitoring

Geplaatst: 24 september 2015 - 11:00

Aangepast: 26 augustus 2022 - 21:44

Spotcam heeft zich als doel gesteld om het installeren, instellen en gebruiken van een ip-camera zo eenvoudig en leuk mogelijk te maken. Daar waren we uiteraard benieuwd naar, dus we zijn aan de slag gegaan met de Wi-Fi Video Monitoring-camera, de indoor-versie van de camera. Er is ook een variant die buiten gebruikt kan worden. Die is identiek aan het model dat we hier bespreken.

Installatie

Het installeren van de Spotcam kunt u doen met behulp van de app, die beschikbaar is voor Android en iOS en u stap-voor-stap door de procedure heen leidt. Deze app is alleen beschikbaar in het Engels. Echt helemaal soepel werkt hij niet overigens. Aan het einde van de installatie kregen we namelijk de melding dat de verbinding via wifi niet gelukt was, terwijl alles erop wees dat de verbinding wel degelijk tot stand was gebracht. Inloggen op de webinterface van Spotcam leerde ons dat er inderdaad gewoon een verbinding was. Na een herstart van de app werkte deze ook gewoon.

Opnemen en delen

Deze Spotcam is een zogeheten cloud-camera, wat inhoudt dat er lokaal vrijwel niets mee te doen is. Het is niet mogelijk om opnames te maken en die rechtstreeks op te slaan in het thuisnetwerk en ook in een micro-sd-kaartje is niet voorzien. Alles gebeurt buiten het netwerk. Zoals wel vaker het geval is bij dit type camera, zit ook hier een abonnement aan gekoppeld. De duurste, waarmee opnames dertig dagen in de cloud opgeslagen worden, kost iets minder dan achttien euro per maand. Dat komt dus boven op de aanschafprijs. Het meest vernieuwende van deze camera is dat het mogelijk is om de live-beelden te delen, met door uzelf geselecteerde contacten, of met iedereen. Dat laatste kan interessant zijn als u graag een uitzicht wilt delen bijvoorbeeld.

Kwaliteit

De beeldkwaliteit van de Spotcam is op zich niet slecht. Het is HD, dus 1280x720 pixels, en de kleurverzadiging is vrij goed. De bitrate is relatief laag, dus er is veel compressie toegepast, wat resulteert in beeld dat af en toe blokkerig is.

Redelijk eenvoudig te installeren draadloze ip-camera met leuke extra's. De extra's brengen nog wel wat extra kosten met zich mee en de camera toont helaas af en toe blokkerig beeld.

Extra diensten, eenvoudige installatie.

Beeldkwaliteit kan beter, extra kosten.