Review: TomTom Touch

Geplaatst: 26 januari 2017 - 12:54

Aangepast: 26 augustus 2022 - 18:17

TomTom kennen we in eerste instantie uiteraard van de navigatiesystemen, maar het bedrijf maakt ook al enkele jaren sporthorloges. Nu is daar ook een activiteitsmeter bijgekomen in de vorm van de TomTom Touch.

Uiterlijk is de TomTom Touch een fitnesstracker zoals we die al vele malen gezien hebben: een eenvoudig smal bandje met de eigenlijke tracker erin vastgeklemd. Hij zit prettig, al is het wel wat priegelen om hem meteen goed om te krijgen, zeker de eerste paar keer. De pinnetjes van de band moeten namelijk zeer stevig aangedrukt worden. De band zelf is van flexibel rubber gemaakt, waardoor het geheel prettig om de pols zit.

Insteek

TomTom pakt de zaken in de regel iets anders aan dan gebruikelijk en de Touch is hierop geen uitzondering. Hij geeft uiteraard weer hoeveel stappen u hebt gezet en hoe goed u hebt geslapen (zaken die alle vergelijkbare apparaten overigens ook meten). Hij houdt daarnaast echter ook uw hartslag bij en onderop is nog een extra sensor aangebracht. Die meet de verhouding tussen vet en spiermassa. Knoppen zitten er vrijwel niet op. De knop onder het schermpje is de enige manier om het apparaat te bedienen zonder dat er een smartphone aan te pas moet komen. Opladen gaat handig via een standaard micro-usb-aansluiting. De eigenlijke meter moet hiervoor overigens wel uit de band gehaald worden. Opladen gaat via micro-usb, met een enkele acculading deden wij maximaal een dag of drie. Dat hebben we al beter gezien.

Praktijk

TomTom heeft op de Touch een smal schermpje aangebracht, zonder al te veel opsmuk. De bediening van het schermpje is geen onverdeeld succes. De gevoeligheid van het paneel is niet enorm goed, met als gevolg dat we over het algemeen meerdere keren over het schermpje moesten vegen om door de menustructuur te gaan. Uitlezen van de tracker kan via de app voor Android iOS of via de desktopsoftware. De interface van de app is globaal dezelfde als die van de horloges van hetzelfde merk. De app mag wat ons betreft wel een tikje sneller werken. Synchroniseren gaat niet altijd automatisch en bij het navigeren door de interface moeten we vaak wachten.

Onopvallende en goed presterende activiteitstracker, die wat tekortschiet als het gaat om de bediening.

Prettige pasvorm, goede resultaten, extra meting.
Touchscreen, accuduur kan beter.