Review: Vivitek Qumi 3 Plus

Geplaatst: 1 maart 2018 - 10:42

Aangepast: 19 september 2022 - 13:29

Beamers zijn niet weg te denken uit vergaderzalen of klaslokalen, maar ze zijn ook steeds vaker te vinden in slaapkamers als tv-vervanger. Maar omdat het vrij logge apparaten zijn, worden ze zelden voor beide doeleinden tegelijk ingezet. De Qumi Q3 Plus van Vivitek daarentegen is door zijn compacte formaat geschikt voor zowel zakelijk als privégebruik. Deze ‘pocket projector’ blijkt dan wel net iets te groot voor de gemiddelde broekzak, door zijn relatief kleine omvang kunt u er thuis films op kijken en neemt u hem de volgende dag net zo gemakkelijk mee naar het werk.

Review: Vivitek Qumi 3 Plus

Laptop niet nodig

Het draagbare aspect ziet u onder meer terug in het feit dat de Q3 Plus ook zonder stroomkabel werkt. U boet dan wel iets in op de maximale helderheid. De beamer hoeft verder niet per se aan een laptop te hangen. Zo start u simpelweg een PowerPoint-presentatie vanaf een usb-stick of bekijkt u een aflevering van uw favoriete serie vanaf een externe schijf. De standaard video-app is wat grillig wat betreft mkv-bestanden, we hebben wel beeld maar geen geluid. Het euvel is verholpen door verbinding te maken met het wifi-netwerk, de aanwezige app-store te openen en daar VLC Media Player te installeren. De Qumi Q3 Plus draait op Android, maar heeft geen toegang tot de Play Store zelf. Het aanbod aan apps is daardoor wat beperkt. We vinden er wel belangrijke spelers als Netflix, Kodi en Plex terug, maar Spotify bijvoorbeeld niet.

Luid en duidelijk

De beeldkwaliteit is voor een beamer in deze prijsklasse prima, met felle kleuren en ondersteuning voor full-hd-films. De led-lamp zou het tot 30.000 uur moeten kunnen volhouden. De lens heeft soms wel wat moeite met scherpstellen, wat we regelmatig handmatig opnieuw moeten doen. Maar het grootste pijnpunt is de enorm luide ventilatie. Dat geblaas is nogal storend tijdens een film, met name omdat het de interne speakers nog weleens wil overstemmen. En die klinken sowieso al niet zo denderend. Een koptelefoon of extern geluidssysteem aansluiten is aan te raden. Het doet wat afbreuk aan ons eindoordeel van de Qumi 3 Plus, terwijl we verder juist positief verrast door deze beamer zijn.

Veelzijdige en compacte beamer voor thuis en onderweg.

Draagbaar, goede beeldkwaliteit voor de prijs, werkt ook zonder netsnoer.
Erg luidruchtige ventilatie.