Gebruik Works om een dobbelspelscoreblad te maken

© CIDimport

Gebruik Works om een dobbelspelscoreblad te maken

Geplaatst: 22 mei 2007 - 18:05

Aangepast: 27 augustus 2022 - 21:40

Redactie ID.nl

Maak een digitaal scoreblad voor Yahtzee, waarbij al het rekenwerk uit handen genomen wordt. Leuk hoor, dat Yahtzee, maar het blijft elke keer weer een hoop gereken. Bovendien gaat het meegeleverde scoreblok niet eeuwig mee. En uiteraard net als je zin hebt om eens lekker te spelen is-ie op en zijn de winkels gesloten.

Maak een digitaal scoreblad voor Yahtzee, waarbij al het rekenwerk uit handen genomen wordt. Leuk hoor, dat Yahtzee, maar het blijft elke keer weer een hoop gereken. Bovendien gaat het meegeleverde scoreblok niet eeuwig mee. En uiteraard net als je zin hebt om eens lekker te spelen is-ie op en zijn de winkels gesloten. Dat moet toch allemaal een stuk makkelijker kunnen dankzij de huidige digitale technieken! Vandaar dat we eens met Works aan de slag gaan om een Yahtzee scoresheet te maken. Die kunt u op de pc invullen, waarbij de scores automatisch uitgerekend worden,of leeg afdrukken voor handmatig gebruik.

Stap 1

[afbeelding0]We gebruiken zoals gezegd Works - of om specifieker te zijn: het rekenbladonderdeel van deze software - om ons digitale scoreblaadje te maken. In principe werkt de methode echter in ieder soortgelijke spreadsheetsoftware, dus mocht u iets anders hebben (bijvoorbeeld Excel) dan kunt u daarmee aan de slag.  Start het onderdeel Spreadheet vanuit het hoofdmenu van Works en typ in cel B1 de kop Yahtzee. In de cel daar direct onder typt u vervolgens de tekst BOVENSTE HELFT. In de cellen daar weer onder (B3 tot en met B8) komen de Yathzee-scores te staan; achtereenvolgens Enen, Tweeën, Drieën, Vieren, Vijven en Zessen. In B9 komt de tekst TOTAAL en in B10 Bonus. Tot slot tikt u in cel B11 TOTAAL BOVENSTE HELFT.

Stap 2

[afbeelding0]Om het overzicht te behouden laten we nu een regel leeg tussen de scores van de bovenste helft en de nu te maken onderste helft. In de cel B13 vult u de tekst ONDERSTE HELFT in. Direct daaronder in de cellen B14 tot en met B21 vult u de specifieke scorecombinaties van het Yahtzee-spel in, te weten: Three Of A Kind, Carré, Full House, Kleine Straat Grote Straat, Yahtzee en Kans. Dan nog even in veld B21 TOTAAL ONDERSTE HELFT typen en in B23 (B22 blijft voor het overzicht leeg) TOTAALSCORE. Typ in cel C2 de tekst Speler 1, in D2 Speler 2. In de naastgelegen cellen kunt u net zoveel spelers toevoegen als u wilt. Dankzij de doorvoerfunctie gaat dat wel heel makkelijk. Selecteer de eerste twee cellen (dus die met Speler 1 en Speler 2 erin) en klik met uw linkermuisknop op het kleine zwarte blokje rechts onder in deze twee  geselecteerde cellen. Sleep nu met ingedrukte muisknop naar rechts en laat los als u genoeg spelers (= lege cellen) hebt geselecteerd. Alle cellen krijgen nu automatisch de juiste kop.

Stap 3

[afbeelding0]De opmaak van de tot nu toe gemaakte scoretabel ziet er nogal rommelig uit. Geen zorgen, gaat verderop in deze workshop helemaal goed komen. Belangrijker nu is het invoeren van de juiste formules waarmee automatisch de worpscore per speler wordt berekend, inclusief de toevoeging van 35 bonuspunten als een speler meer dan 63 punten bij elkaar gooit in de bovenste helft. Typ in cel C9 de volgende formule: =SOM(C3:C8). Maak weer gebruik van de doorvoerfunctie zoals uitgelegd in de vorige stap, om deze formule ook in de cellen van de andere spelers te plaatsen. De formule voor de totaalscore van de onderste helft is min of meer gelijk aan die van de bovenste. Vul in cel C21 de volgende formule in: =SOM(C14:C20). Kopieer deze formule middels de doorvoerfunctie weer naar de andere spelers.

Stap 4

[afbeelding0]De meest ingewikkelde formule zorgt ervoor dat de 35 bonuspunten worden bijgeteld als een speler 63 of meer punten in de bovenste helft bij elkaar heeft gegooid. Gelukkig is het ook weer geen onmogelijke opgave, anders waren we nooit aan deze workshop begonnen. Vul in cel C10 exact de volgende formule in: =ALS(C9>62;35;0). Hiermee wordt bereikt dat eerst de waarde van cel C9 wordt bekeken, waarin de totaalscore van de bovenste helft staat. Zodra deze waarde groter is dan 62 wordt automatisch de waarde 35 aan cel C10 toegevoegd, in alle andere gevallen worden we verblijd met een 0. Zorg dat de formule middels de doorvoerfunctie verdeeld wordt over de overige spelers.

Stap 5

[afbeelding0]De laatste twee formules zijn erg simpel; ze zorgen ervoor dat de totaalscore van de bovenste helft en eventuele bonus worden berekend en de uiteindelijke totaalscore van een speler. In cel C11 komt dan ook de volgende formule: =SOM(C9:C10). Kopieer deze formule uiteraard weer even naar de andere spelers. In cel C23 typt u de formule: =SOM(C11+C21). Daarmee worden de totaalscores van de bovenste en onderste helft  opgeteld. Kopieer ook deze formule weer naar alle andere spelers.

Stap 6

[afbeelding0]U beschikt nu over een volledig geautomatiseerd Yahtzee scoresysteem, het ziet er alleen nog niet uit. Scores kunnen als u dat wilt per worp automatisch berekend worden, maar als u het gewoon met de hand wilt doen, kunt u lege scoreblaadjes afdrukken. (Misschien een aardig cadeau voor een fervent Yahtzee-speler?) Dan moeten ze echter wel eerst een wat mooier uiterlijk krijgen. U kunt alles met de hand opmaken, net zo mooi als u wilt, maar een stuk sneller werkt de functie Automatische opmaak in het menu Opmaak.  U kunt nu snel een toepasselijk sjabloon voor uw Yahtzeescoreblad kiezen. Selecteer wel eerst de op te maken cellen (ofwel het hele gebied dat deel uitmaakt van uw scoreblad).

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten