© CIDimport

Workshop 123D Catch

Geplaatst: 22 juli 2014 - 07:14

Aangepast: 27 augustus 2022 - 01:07

Redactie ID.nl

Het maken van realistische 3d-objecten was altijd lastig en duur. Met de komst van 123D Catch is het veel eenvoudiger en gratis. Professionele ontwerpers gebruiken al langer manieren om het maken van 3d-objecten te vereenvoudigen, onder andere door een object van alle kanten te fotograferen en op deze foto’s software los te laten. Dankzij 123D Catch en cloud-computing kan nu iedereen dit zelf proberen.

1. Installatie

We downloaden het programma op www.123dapp.com/catch. Daar klikken we op Download Now. Voor u kunt downloaden moet u een account aanmaken. We kunnen inloggen met een bestaand Facebook-account of een Autodesk-account aanmaken. We kiezen dat laatste. Daarvoor klikken we op Join Audodesk. Vervolgens vullen we ons (echte) e-mailadres in, kiezen een gebruikersnaam en een wachtwoord, herhalen het wachtwoord zetten een vinkje voor het onderste ‘Yes…’ en klikken op Create Account (wilt u geen onnodige mail ontvangen dan verandert u het bovenste Yes in No). Hierna krijgen we een bevestigingsmail.

Na dit alles kunnen we inloggen en start de download (123DCatch.msi, 61 MB) die we opslaan in een map naar keuze. We starten het gedownloade bestand en klikken op Uitvoeren. We klikken op Next, I Accept, Next, Next, Install en Finish. Vervolgens starten we het programma met het pictogram dat op ons Bureaublad is verschenen (Afb.1).

Workshop 123D Catch-15989131

© CIDimport

2. Foto’s importeren

Wanneer we ons eigen 3d-model willen gaan maken dan zullen we de camera tevoorschijn moeten halen. We gaan het programma echter eerst leren kennen aan de hand van het meegeleverde demo-project. Om de voorbeeldfoto’s te openen klikken we op Create a new Photo Scene. De foto’s bevinden zich in de installatiemap. Dat is standaard c:\Program Files\Autodesk\123D Catch\Sample Project (hebt u een 64-bits Windows dan moet u in Program Files (x86) zijn). Helaas geeft deze locatie problemen met Windows-beveiliging. We kopiëren daarom de map Sample Project naar Mijn Documenten. Ook moeten we (onze excuses voor deze fout van Autodesk) alle underscores (_) aan het begin van de bestandsnaam van de foto’s weghalen. Pas dan kunnen we verder.

De demobestanden zijn in jpg-formaat en wij selecteren ze allemaal. Daarvoor klikken we op de eerste en toetsen Ctrl+A. Vervolgens klikken we op openen. Direct meldt het programma met een groen vinkje dat de procedure gereed is. Er zijn 40 foto’s geselecteerd om te uploaden. We klikken op het vinkje waarna het programma in een popup-venster vraagt om naam en e-mailadres. Deze vullen we in en we vinken het bovenste van de twee vakjes aan. We klikken op OK en laten de gegevens in het volgende scherm zoals ze zijn. Daar klikken we op Wait. Na korte tijd zien we de foto’s verschijnen in ons werkvenster en even later is daar ook het 3d-object (Afb.2). Werken we met eigen foto’s dan duurt dit alles langer en kunnen we onszelf een e-mail laten sturen als het model klaar is. We kunnen het dan van de site downloaden.

Workshop 123D Catch-15989133

© CIDimport

3. Object bekijken

Wanneer we met de muispijl over de foto’s in de fotostrip bewegen zien we welk aanzicht van het 3d-object bij welke foto hoort. Klikken we op een foto dan zien we het object vanuit die positie. Met de pijl-pictogrammen rechtsonder kunnen we ook door de verschillende cameraposities navigeren. Het leukste is vrij rondkijken. Dat doen we met het Orbit-pictogram (vijfde van links). Kies dit pictogram en beweeg met ingedrukte linkermuisknop de cursor binnen de cirkel om het Boeddha-beeld van alle kanten te bekijken. We kunnen ook op andere manieren om het object bewegen. Kies het menu View, Navigation voor een overzicht van de sneltoetsen.

4. Opslaan

Voor we verder gaan slaan we ons werk op via File, Save. Het bestand wordt nu opgeslagen onder de eerder gekozen naam. De volgende keer kunnen we dit openen door vanuit het startscherm te kiezen voor ‘Open an Existing Photo Scene’.

5. Standaard-animatie

Het in real-time bekijken van een 3d object is leuk maar wanneer we het in optimale kwaliteit willen delen met anderen moeten we er een animatie van maken. Daarvoor klikken we links onder op Animation Path. Als we het onszelf makkelijk willen maken kiezen we voor Create Default Animation Path. Het programma creëert nu zelf een rondvlucht om ons object. Met een klik op de afspeelknop kunnen we het resultaat hiervan bekijken. Druk op de stopknop wanneer u genoeg hebt gezien (Afb.3).

Voor de komst van de computer maakte de hoofdanimator vaak de belangrijkste beeldjes van een animatie en mocht het lagere personeel de tussenliggende stappen uitwerken. Dankzij de computer zijn wij de hoofdanimator die de zogeheten keyframes opgeeft. De animatiesoftware rekent vervolgens de tussenliggende plaatjes uit. Wat we op de strip Animation Path zien zijn de keyframes die het programma zelf heeft verzonnen. Deze bevatten rechtsboven een rood kruis waarmee we ze kunnen wissen. Voor we onze eigen rondvlucht kunnen maken wissen we zo eerst alle keyframes.

Workshop 123D Catch-15989137

© CIDimport

6. Eigen animatie

Het leukst is natuurlijk een geheel eigen animatie. Om die te beginnen moeten we eerst een spannend gezichtspunt kiezen waarmee we willen starten. Met de navigatieknoppen (zie stap 3) plaatsen we de camera aan de voeten van Boeddha en laten we de camera tegen zijn kin aan kijken. Vervolgens klikken we op Create Frame from Current View. We bewegen vervolgens de camera wat omhoog en kantelen hem tegelijk een beetje minder steil omhoog. Dan klikken we weer op Create Frame. Dit herhalen we een paar keer tot we Boeddha recht in het gezicht kijken. Voor het tweede deel van de animatie bewegen we de camera in een aantal stappen (probeer 8) om het hoofd heen waarbij we telkens weer een keyframe aanmaken. Hoog tijd om het resultaat eens te bekijken. Daarvoor klikken we weer op de afspeelknop. Dat ziet er niet verkeerd uit! Wel is de beweging rondom het hoofd (dus de laatste 8 keyframes) wat traag. Daar kunnen we wat aan doen. Klikken we op het getal (2s = twee seconden) dat tussen twee keyframes staat dan kunnen we dat verkleinen. We maken van de 7 stappen tussen de laatste 8 keyframes 1 seconde.

7. Filmpje

Onze rondvlucht kunnen we direct op Youtube zetten maar wij maken er (eerst) een lokale video van. Daarvoor klikken we op het pictogram Export Video (Afb.4). We geven onze video de naam ‘cidboeddha’ en houden de video preset op 720p HD. De frame rate zetten we op 25 en daarna klikken we op Render. Na een paar minuten is onze video gereed (bij ons ca. 127 MB).

Workshop 123D Catch-15989139

© CIDimport

8. Eigen model

En nu wilt u natuurlijk zelf aan de slag met het maken van een 3d model. Zoals gezegd moet u daarvoor met de camera aan de gang. Omdat deze 3d-techniek nog betrekkelijk nieuw en zeer ingewikkeld is moet u met allerlei zaken rekening houden. Maak 50-70 foto’s rondom een voorwerp of gebouw als u het van alle kanten wilt kunnen zien (deels mag ook maar is minder mooi). Doe dat liefst vanaf twee verschillende hoogtes, dus bijvoorbeeld 25 foto’s laag en 25 hoog (zie de demofoto’s). Fotografeer geen glimmende, doorschijnende of bewegende objecten en gebruik geen flits. Beweeg alleen zelf en niet het voorwerp. Pas op met dingen die in de weg staan (zoals lantaarnpalen) en verwacht niet te veel van deels verborgen vormen zoals stoelpoten. Veel 3d-plezier!

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten