Zo los je "Schuiven om bij te werken" in iOS 9 op 2015-09-23T12:21:17

'Apple Watch redt leven van tiener'

Instagram haalt Twitter in

Zo los je "Schuiven om bij te werken" in iOS 9 op

Probleem bij upgraden van iPhone of iPad blijkt lastig

Zo los je "Schuiven om bij te werken" in iOS 9 op

Een aantal gebruikers dat wil updaten naar iOS 9 krijgt een vervelende foutmelding te zien: "Schuiven om bij te werken". Daarbij loopt de iPhone of iPad vast bij het upgraden naar het nieuwe besturingssysteem. Gelukkig is er een makkelijke oplossing - je hoeft alleen maar een pc of Mac in de buurt te hebben.

Het probleem

Het probleem komt voor na het updaten naar iOS 9, het nieuwe besturingssysteem voor de iPhone en iPad.

Als je alles wil weten over iOS 9, lees dan ook dit uitgebreide artikel.

Wanneer de update wordt uitgevoerd, verschijnt midden in het proces ineens de foutmelding "Schuiven om bij te werken" (of "Slide to Upgrade" in het Engels), waarbij het scherm niet meer reageert.

De oorzaak

Apple heeft inmiddels erkend dat er een probleem is met het upgraden, en dat daar een fix voor komt in de toekomstige versie van iOS 9.1.

Het probleem ontstaat alleen wanneer gebruikers updaten via het apparaat zelf, dus via de instellingen. Als je update via iTunes, heb je geen last van de error.

De oplossing

Gelukkig is het redelijk makkelijk om het probleem op te lossen. We nemen je stap voor stap door het proces.

Let op: Je moet hiervoor wel iTunes hebben geinstalleerd op je computer. Heb je dat niet, kun je het downloaden via iTunes.com.

1. Verbind de iPhone/iPad/iPod Touch aan een pc of Mac via de usb-kabel. iTunes start nu waarschijnlijk meteen op - als dat niet zo is, doe dat dan handmatig.

2. Selecteer de iPhone/iPad/iPod in het menu.

3. Forceer een herstart op je iPhone/iPad/iPod, door de home-knop en de aan/uit-knop tegelijk 10 seconden ingedrukt te houden. Het Apple-logo verschijnt nu op het apparaat.

4. Je kunt nu in iTunes een oude backup installeren. Je doet dat met 'Reservekopie terugzetten':

Als dat niet werkt

Het kan in heel zeldzame gevallen voorkomen dat ook dat niet werkt. In dat geval raadt Apple zelf ook aan om het apparaat terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Geen paniek, dat betekent niet automatisch dat je alles kwijt bent. Je kunt dan alsnog een backup terugzetten - het duurt alleen iets langer. Je doet dat zo:

1. Verbind de iPhone/iPad/iPod Touch aan een pc of Mac via de usb-kabel. iTunes start nu waarschijnlijk meteen op - als dat niet zo is, doe dat dan handmatig.

2. Selecteer de iPhone/iPad/iPod in het menu.

3. Druk hier bovenaan op 'iPhone/iPad/iPod herstellen'. Het apparaat gaat nu terug naar fabrieksinstellingen. Let op: Dat kan even duren.

4. Zodra het apparaat terug is van de fabrieksinstellingen, klik je weer in iTunes op 'Reservekopie terugzetten'.


Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Opmerkingen over eventuele spelfouten, andere opmerkingen en vragen betreffende de website kunt u mailen naar de webmaster.

blog comments powered by Disqus


Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord