Nieuwste trend: “Alles-in-één, maar dan zoals ik het wil!”

© CIDimport

Nieuwste trend: “Alles-in-één, maar dan zoals ik het wil!”

Geplaatst: 24 april 2018 - 08:55

Aangepast: 20 september 2022 - 07:42

Redactie ID.nl

Wist je dat het inmiddels 20 jaar geleden is dat providers de eerste alles-in-één-abonnementen introduceerden? Want bellen, internetten en tv-kijken kon zo stukken goedkoper. Inmiddels is er veel veranderd…

Nieuwste trend: “Alles-in-één, maar dan zoals ik het wil!”

Nieuwste trend: “Alles-in-één, maar dan zoals ik het wil!”-15747845

© CIDimport

  Lees hier wat dit betekent.

 

Zo’n twee decennia terug verschenen de eerste ‘alles-in-1’- pakketten. In plaats van een vaste telefoonlijn bij aanbieder A, internet bij provider B en televisie bij kabelaar C, konden consumenten vele tientjes per maand besparen door alles bij één partij af te sluiten.

Het ging in het begin gepaard met de nodige kinderziektes en menig huishouden beleefde dagen dat er stapels boeken werden gelezen omdat geen enkele dienst werkte. Maar het was ook het begin van een prijzenslag die eraan heeft bijgedragen dat u nu in Nederland – zeker vergeleken met de rest van Europa – snel en relatief voordelig kunt internetten en we een uitstekend 4G-netwerk hebben.

Veranderd gedrag

Toch verschijnen er inmiddels barsten in dit succesvolle model. Veel mensen willen weliswaar graag hun vaste lijn behouden, maar bellen er stukken minder mee dan een paar jaar geleden. En ook al blijft tv-kijken één van onze meest favoriete tijdsbestedingen ’s avonds; dankzij de groeiende populariteit van diensten als Netflix heeft niet ieder huishouden meer behoefte aan een uitgebreid zenderpakket. Of men geeft juist de voorkeur aan een meer specifieke selectie met tv-kanalen

Bij andere gezinnen is er juist vraag naar een hogere internetsnelheid, bijvoorbeeld omdat steeds vaker meerdere mensen in huis tegelijkertijd HD-content naar hun eigen apparaat streamen. Bovendien neemt ook het gebruik van clouddiensten zoals Dropbox fors toe.

Zelf bepalen

Het is dan ook niet heel vreemd dat consumenten steeds vaker kritisch naar hun alles-in-één maandfactuur kijken. Niet zelden komen ze tot de conclusie dat ze een deel van het 3-in-1-pakket nauwelijks gebruiken, maar er wel voor betalen. En dat wringt.

Gelukkig is er ook goed nieuws. Een beperkt aantal vooruitstrevende providers zoals Telfort springt slim in op de veranderde vraag door een veel meer flexibele vorm van alles-in-1 aan te bieden. Het grote verschil met de meer traditionele alles-in-1-pakketten is dat je zelf aan de knoppen kunt draaien. Waar vroeger slechts de keuze was tussen alles-in-1 ‘budget’, ‘normaal’ en ‘extra’, kan nu elke individuele dienst naar wens worden ingesteld.

Flexibiliteit

Deze nieuwe abonnementsvormen waarbij je als gebruiker zelf de controle hebt, resulteert in meer dan alleen geld besparen. Het is nu namelijk ook mogelijk om internet, tv, mobiel of telefonie per maand naar boven of juist beneden bij te stellen.

Snel internet en een zenderpakket met films in de winter kan zo - zonder boetes - plaatsmaken voor meer mobiele belminuten en wat extra sportkanalen in het voorjaar. En ook is er de mogelijkheid om bijvoorbeeld andere interessante diensten zoals Spotify per maand in- of juist uit te schakelen. De verwachting is dan ook dat deze nieuwe vorm van alles-in-1 een grote vlucht zal nemen.

Dit artikel is tot stand gekomen met onze Partner-redactie. Deze levert redactionele diensten aan commerciële partners van Reshift. Artikelen die door afdeling geschreven zijn, herkent u aan het lichtblauwe Partner-label. De Partner- redactie opereert gescheiden van de reguliere Reshift-redacties, zodat de redactionele onafhankelijkheid van deze laatste groep gegarandeerd blijft. De redactie is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten