Boete voor twee miljard spamberichten

© CIDimport

Boete voor twee miljard spamberichten

Geplaatst: 26 september 2014 - 11:23

Aangepast: 27 augustus 2022 - 00:35

Redactie ID.nl

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft affiliate netwerk Daisycon een boete opgelegd van 810.000 euro, wegens het helpen bij verspreiding van 'ruim twee miljard ongevraagde commerciële e-mailberichten.' Spam dus.

Als affiliate netwerk helpt Daisycon adverteerders uitgevers te vinden, zodat de adressenbestanden van de ene gebruikt kunnen worden voor het verspreiden van commerciële boodschappen van de ander. 

Volgens ACM werden de e-mails door consumenten echter 'als hinderlijk en ook als misleidend ervaren, omdat niet op het eerste gezicht duidelijk is dat het een e-mail betreft met een commercieel doel.' Daardoor regende het klachten bij de waakhond, van mensen die niet konden achterhalen hoe ze op bepaalde adreslijsten terecht waren gekomen of hoe ze zich ervoor moesten uitschrijven.

Signaal

"Met dit boetebesluit geven we een belangrijk signaal af. Spam is verboden omdat dit het vertrouwen van consumenten in elektronische communicatie beschadigt en voor ergernis en onnodige kosten zorgt. Daarom treden wij hiertegen op," aldus ACM-bestuurslid Anita Vegter.

Daisycon legt zich niet zomaar neer bij het besluit en stelt op diens website dat 'ACM een boete verkiest boven overleg.' Het bedrijf heeft bezwaar aangetekend en verwacht een 'langdurige juridische rechtsgang,' waarbij 'geen gevolgen zijn voor de dienstverlening of de continuïteit van Daisycon.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten