Britten mijden pornofilter 2014-07-23T14:17:19

Reminders en kalender-afspraken direct via Google.com te maken

Inlichtingendiensten mogen gegevens blijven uitwisselen met NSA

Britten mijden pornofilter

Een op zeven kiest ervoor.

Britten mijden pornofilter

Slechts een op de zeven Britten kiest ervoor het door de Britse overheid opgelegde pornofilter in te schakelen bij het aanvragen van een internetabonnement. Dat blijkt uit onderzoek van waakhond Ofcom.

De keuze om het filter in te schakelen staat standaard aan. Bij de Britse telecomaanbieders Virgin Media, BT en Sky laat 4 tot 8 procent van de internetaanvragers het daarbij.

Een grote meerderheid kiest dus niet voor het filter en kan nog gewoon naar pornowebsites surfen.

Opvallend genoeg kiezen TalkTalk-abonnees veel vaker voor het filter: 36 procent. TalkTalk biedt al sinds 2011 een soortgelijk familievriendelijk filter aan. 

Virgin Media

Ofcom noteert tevens dat Virgin Media er niet volledig in slaagt het filter aan te bieden. 65 procent van de nieuwe abonnee's krijgt de keuze helemaal niet. Volgens het bedrijf ligt dat aan het feit dat de verbindingen vaak door monteurs worden aangelegd.

Toch geeft Virgin Media aan dat de aanbieder 'zijn verantwoordelijkheid neemt' en naar oplossingen zoekt. "Dit rapport heeft duidelijk gemaakt dat we steken laten vallen op dit gebied," aldus de directeur van het bedrijf.

Kritiek

Het Britse pornofilter heeft al op veel kritiek gestuit. Sites over seksuele voorlichting worden bijvoorbeeld ook gefilterd, terwijl sommige daadwerkelijke pornowebsites nog gewoon te bezoeken blijven. 


Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Opmerkingen over eventuele spelfouten, andere opmerkingen en vragen betreffende de website kunt u mailen naar de webmaster.



Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord