Console-games komende jaren nauwelijks duurder 2013-11-04T17:10:56

Facebook verovert Nederland

Wii-prijsverlaging ook in Nederland

Console-games komende jaren nauwelijks duurder

Console-games komende jaren nauwelijks duurder

De Nederlandse game-industrie trekt zich weinig aan van de recessie, meldt PricewaterhouseCoopers. In 2008 groeide de totale markt van videogames met 21,1% naar 585 miljoen euro. In 2013 zal dat, is de verwachting, 859 miljoen euro zijn, een gemiddelde groei van 8% per jaar.

De Nederlandse game-industrie trekt zich weinig aan van de recessie, meldt PricewaterhouseCoopers. In 2008 groeide de totale markt van videogames met 21,1% naar 585 miljoen euro. In 2013 zal dat, is de verwachting, 859 miljoen euro zijn, een gemiddelde groei van 8% per jaar. Opvallend (en prettig): de gemiddelde prijs van console-games zal de komende jaren nauwelijks stijgen.

Volgens PwC zoeken gezinnen in tijden van crisis entertainment meer in hun eigen huis dan dat ze buitenshuis doen. De game-industrie profiteert van deze tendens. Het is daarom dat familiegames, zoals die bijvoorbeeld bestaan voor Nintendo Wii, bijdragen aan de groei.

De console gamemarkt is ongeveer goed voor de helft van alle inkomsten in de Nederlandse gameindustrie. In 2008 waren voor het eerst alle drie de nieuwe consoles van de drie belangrijkste fabrikanten (Sony, Nintendo en Microsoft) verkrijgbaar. De markt groeide met 29,5% tot 294 miljoen euro. De komende jaren zal de groei naar verwachting matigen, om 2011 - door de dan voorspelde komst van nieuwe generaties consoles - weer aan te trekken.

De hoeveelheid consolegames die de komende vijf jaar worden verkocht zal groeien van 8,1 miljoen stuks in 2008 naar 11,3 miljoen stuk in 2013, een gemiddelde jaarlijkse groei van 6,9%. De gemiddelde prijs van een console game gaat, denkt PcW, licht groeien van 36,30 euro in 2008 naar 37,30 euro in 2013.

De online game markt groeit snel, mede dankzij de hoge breedbanddichtheid in Nederland en een breder aanbod van online games. In 2008 bedroeg de marktomvang 190 miljoen euro; in 2013 is dat naar verwachting 307 miljoen euro. Steeds meer mensen zullen online multiplayer games, zoals World of Warcraft, spelen: naar verwachting 2,6 miljoen in 2013 tegenover 1,57 in miljoen in 2008.

De wireless game markt is nog jong. De verwachte groei is echter sterk, vooral door de komst van telefoons met betere capaciteiten voor games, zoals de iPhone en andere Android telefoons. De markt bedroeg in 2008 39 miljoen euro; in 2013 is dit naar verwachting 60 miljoen euro.


Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Opmerkingen over eventuele spelfouten, andere opmerkingen en vragen betreffende de website kunt u mailen naar de webmaster.



Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord