Facebook stelt veranderen privacyvoorwaarden uit

© CIDimport

Facebook stelt veranderen privacyvoorwaarden uit

Geplaatst: 30 december 2014 - 13:37

Aangepast: 26 augustus 2022 - 23:42

Redactie ID.nl

Facebook heeft de invoerdatum van zijn nieuwe privacyvoorwaarden uitgesteld. Het sociale netwerk zou zijn privacybeleid per 1 januari wijzigen, maar dat is nu verlengd tot 30 januari.

Dat ontdekte de NOS. Dat zag dat de datum van de voorwaarden stilletjes is uitgesteld.

Weinig verandering

Er verandert feitelijk niet veel aan het nieuwe privacybeleid van Facebook, al gaan er hardnekkige geruchten dat dat wel zo is. Veel gebruikers denken dat Facebook vanaf 2015 je foto's mag verkopen aan adverteerders en dat er meer gegevens mogen worden doorgespeeld. In werkelijkheid kan Facebook dat al sinds 2013 doen. Bovendien valt dat mee, want die voorwaarden stellen alleen dat de site jouw posts op een prominentere plaats mag laten zien bij je vrienden.

Specifiekere advertenties

Wat wel verandert, is dat Facebook je nu advertenties mag laten zien op basis van welke apps en websites je bezoekt buiten Facebook. Het bedrijf verzamelde die informatie al wel, maar gebruikte dat niet voor specifieke advertenties. Als je bijvoorbeeld veel op de website van Centerparcs komt, kan Facebook je nu advertenties van Centerparcs zelf laten zien. Tot nu toe gebruikte het bedrijf die informatie alleen om je in een profiel te plaatsen: "Deze persoon is op zoek naar een weekendje weg".

Gebruikers die na 30 januari inloggen op Facebook, gaan automatisch akkoord met die nieuwe voorwaarden. De enige manier om je er tegen te verzetten is simpelweg je Facebook-profiel te verwijderen.

Boete van privacywaakhond

Het is niet duidelijk waarom de ingangsdatum is veranderd. Mogelijk heeft dat te maken met dreigementen van het College Bescherming Persoonsgegevens. Dat gaf eerder al aan dat Facebook de veranderingen in de voorwaarde duidelijker moest aangeven. Doet het bedrijf dat niet, dan kan het een boete verwachten. Het CBP kan dat doen, omdat Facebook een kantoor in Nederland heeft.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000