© CIDimport

Gamers en hun virtuele alter ego

Geplaatst: 25 juni 2008 - 05:06

Aangepast: 27 augustus 2022 - 18:25

Redactie ID.nl

Even voorstellen: links ziet u Androniki Makridou, rechts haar avatar Amymona waarmee ze zich in de virtuele wereld begeeft.

Even voorstellen: links ziet u Androniki Makridou, rechts haar avatar Amymona waarmee ze zich in de virtuele wereld begeeft. In het Haagse Museum voor Communicatie in Den Haag is nu een foto-tentoonstelling te zien waar, naast Androniki/Amymona, nog veertien andere gamers en hun virtuele alter ego geportretteerd zijn.

Digitale werelden zoals Second Life, Lineage en World of Warcraft zijn in de afgelopen jaren enorm populair geworden. Het zijn grote sociale netwerken, waar mensen uit de hele wereld elkaar tegenkomen. Jong en oud, mannen en vrouwen, uit alle soorten milieus. In zo'n wereld zijn de bewoners avatars, die naar eigen inzicht kunnen worden vormgegeven, gekleed én van een karakter voorzien. Die digitale werelden lopen parallel aan onze werkelijke wereld, compleet met trends en hypes. Miljoenen mensen leiden zo een dubbelleven.

Fotograaf Robbie Cooper legde opvallende gelijkenissen en tegenstellingen vast van online gamers en hun avatars, en vertelt het verhaal erachter. Zo is Rurouni Kenshin de avatar van een Amerikaanse man met meervoudige lichamelijke handicap. Hij onderhoudt zijn sociale contacten in de digitale wereld, 80 uur per week. Rice is de avatar van een Amerikaanse transport officier en biedt hem de mogelijkheid geeft de gebeurtenissen in Irak een plek te geven. En Jova Song is de aantrekkelijke avatar van een Engelse huisvrouw die zo virtuele uitstapjes kan maken zonder een babysitter te moeten regelen. Ze poseert zelfs in pikante virtuele blaadjes.

De tentoonstelling 'Alter Ego - mijn avatar en ik' is te zien tot en met 4 januari 2009.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten