Google past advertentiebeleid aan rond corona-nepnieuws 2020-07-21T08:22:22

Zien Office-programma's er in de toekomst zo uit?

Netflix telt er 26 miljoen abonnees bij in half jaar tijd

Google past advertentiebeleid aan rond corona-nepnieuws

Google past advertentiebeleid aan rond corona-nepnieuws

Websites die nepnieuws en complottheorieën rond het coronavirus verspreiden, mogen vanaf volgende maand geen Google-advertenties meer draaien. Ook reclames zelf mogen geen desinformatie rond covid-19 meer bevatten.

Google past daarop zijn advertentiebeleid aan, meldt de Amerikaanse nieuwssite CNBC. Veel websites zijn afhankelijk van zogeheten Google Ads voor hun inkomsten. Zodra zij valse claims verspreiden over het coronavirus, lopen ze weldra het risico dat die geldkraan dichtgaat. Het betreft dan bijvoorbeeld fictieve verhalen over de afkomst van het virus. De nieuwe regels gelden vanaf 18 augustus.

Rol van techbedrijven

Grote techbedrijven blijken een belangrijke rol te spelen in de coronacrisis. Zo treden ook sociale media op tegen fake news, o.a. door disclaimers te plaatsen bij berichten met corona als onderwerp of door gebruikers door te verwijzen naar officiële instanties. Bovendien ontwikkelde Google samen met Apple de techniek achter de veelbesproken corona-app, die nu ook in Nederland wordt getest.


Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Opmerkingen over eventuele spelfouten, andere opmerkingen en vragen betreffende de website kunt u mailen naar de webmaster.



Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord