Helft Hollandse surfers zoekt online naar nieuwe auto

© CIDimport

Helft Hollandse surfers zoekt online naar nieuwe auto

Geplaatst: 6 februari 2006 - 10:02

Aangepast: 29 augustus 2022 - 08:31

Redactie ID.nl

3,5 miljoen Nederlandse surfers (of 45% van alle internauten) ziet het internet als een belangrijk hulpmiddel bij het kiezen van een nieuwe wagen. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau InSites Consulting. InSites Consulting ondervroeg 2700 Nederlandse internetgebruikers over de rol van het web in de aankoop van een nieuwe auto.

3,5 miljoen Nederlandse surfers (of 45% van alle internauten) ziet het internet als een belangrijk hulpmiddel bij het kiezen van een nieuwe wagen. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau InSites Consulting. InSites Consulting ondervroeg 2700 Nederlandse internetgebruikers over de rol van het web in de aankoop van een nieuwe auto. Een opmerkelijke conclusie is dat zeven op tien Nederlandse surfers tijdens het voorbije jaar minstens één keer op de website van een automerk zijn langs geweest.

Bij de aanvang van het aankoopproces van een nieuwe wagen weet de helft van de Nederlanders nog niet welk merk de volgende wagen wordt. Deze surfers gebruiken het internet heel intensief om hun beslissing te onderbouwen. De studie van InSites Consulting toont aan dat internet vooral gebruikt wordt om algemene informatie te verzamelen over verschillende automerken (64% van de surfers) gevolgd door het gedetailleerd vergelijken van productinformatie van verschillende automerken (60%). Een opvallend resultaat is dat ruim een kwart van de Nederlandse internauten het web al gebruikten om een offerte aan te vragen voor een nieuwe wagen.

De meest bezochte autowebsite onder Nederlandse surfers is die van Volkswagen. Naast Volkswagen worden ook de sites van Opel, Peugeot en Renault frequent bezocht worden door de Nederlandse internaut. Een opvallende vaststelling uit het InSites onderzoek is dat de sites van Opel en Ford procentueel het meest bezoekers hebben die al bestuurder zijn van deze wagenmerken. Op de site van Volkswagen komen procentueel gezien meer ‘potentiële klanten’ op bezoek. Volkswagen is niet enkel de best bezochte auto site in Nederland, maar is ook de site met de meest tevreden bezoekers. Daarnaast heeft ook de website van Toyota heel erg tevreden bezoekers, terwijl de studie bij Nissan’s sitebezoekers een lagere tevredenheidscore terugvond.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten