ING gebruikt je betaalgegevens voor gerichte advertenties

© CIDimport

ING gebruikt je betaalgegevens voor gerichte advertenties

Geplaatst: 5 juni 2019 - 11:30

Aangepast: 29 augustus 2022 - 17:25

Redactie ID.nl

De bij- en afschrijvingen op je bankrekening zeggen veel over je. Dat die info ook interessant is voor andere partijen, bleek eerder al bij de intrede van de PSD2-wet. En als ING-klant krijg je voortaan 'persoonlijke aanbiedingen' op basis van je betaalgedrag.

De bank updatete daarvoor afgelopen maandag zijn privacystatement. Daarnaast krijgen ING-klanten zelf ook nog bericht over de wijzigingen in het beleid. De nieuwe regels houden in dat de bank je voortaan kan wijzen op extra ING-diensten op basis van de inkomsten- en uitgaven op je persoonlijke rekeningen.

Het privacydocument geeft daar enkele voorbeelden van. Pin je op een vliegveld, dan krijg je wellicht informatie over reisverzekeringen van ING te zien. Of je wordt gewezen op het afsluiten van een spaarrekening voor kinderen, wanneer je kinderbijslag ontvangt. Het betreft voorlopig wel alleen producten en diensten van de bank zelf en niet van andere adverteerders. 

Opt-out

Wil je de aanbiedingen niet, dan kun je de optie uitzetten bij de privacy-instellingen van je ING-account. Maar omdat het standaard aan staat, schiet het idee bij menig ING-klant toch in het verkeerde keelgat. Dat blijkt onder meer uit de stemming op sociale media en het feit dat se koers van het aandeel ING sinds vanmorgen duidelijk is gedaald.

Eerder dit jaar werd de PSD2-wet ingevoerd. Daardoor kun je bedrijven naast je eigen bank, inzicht geven in je rekeningen. Dit met het oog op een betere dienstverlening, bijvoorbeeld voo integratie met financiële apps. Daar moet je alleen wel expliciet toestemming voor geven. Lees hier meer over PSD2.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten