Jaaroverzicht 2014: Dit vonden jullie het meest interessant

Geplaatst: 27 december 2014 - 12:00

Aangepast: 26 augustus 2022 - 23:43

Redactie ID.nl

Het einde nadert voor 2014. De redactie van Computer Idee hield je het afgelopen jaar op de hoogte van het laatste computernieuws en bood workshops aan, zodat je snel en gemakkelijk met de nieuwste software en gadgets aan de slag kon. Zoals je inmiddels van ons gewend bent.

Nu blikken we terug op een bewogen techjaar en doen we een greep uit de meest populaire artikelen. Wat vonden jullie de meest interessante en belangrijke onderwerpen van 2014? Een overzicht.

2014: Het jaar van het downloadverbod

Jaaroverzicht 2014: Dit vonden jullie het meest interessant-15747985

© CIDimport

In 2014 is hij er dan, de dag die je wist dat zou komen. Op 10 april oordeelt het Europees Hof dat downloaden uit illegale bron strafbaar is en Nederland gaat daar in mee. Van de ene op de andere dag geldt in ons land een downloadverbod. Ergens is een ijdele hoop dat internetgebruikers spontaan stoppen met downloaden en overgaan op legale alternatieven.

Toch lijkt dat wat tegen te vallen, als je kijkt naar welke artikelen op dit gebied populair blijken. Zo willen we graag alternatieven weten voor The Pirate Bay, een onderwerp dat overigens plotseling extra in de spotlight staat nu The Pirate Bay daadwerkelijk niet meer bestaat. Ook manieren om anoniem te blijven downloaden wordt veel gelezen. En torrents streamen, och. Dat moet ook geen probleem zijn, zo bewijst de populariteit van de Moviebox voor iOS-workshop. Doet het je niet ergens aan denken? Oh ja.

2014: Het jaar van Popcorn Time

Jaaroverzicht 2014: Dit vonden jullie het meest interessant-15747990

© CIDimport

Dit jaar worden auteursrechthebbende organisaties opgeschrikt door een programma dat het wel erg gemakkelijk maakt om films uit illegale bron te downloaden: Popcorn Time. Daarmee stream je illegaal verspreidde (HD-)films, vaak zelfs inclusief Nederlandse ondertiteling.

Terwijl je de torrent aan het binnenhalen bent, kun je de film direct al kijken en hoef je dus niet meer te wachten tot de download klaar is. Ondanks dat Popcorn Time inmiddel hartstikke illegaal is, wordt er gretig gebruik van gemaakt. Opvallend genoeg vooral in Nederland. Volgens de laatste telling hebben 1,3 miljoen Nederlanders Popcorn Time geïnstalleerd staan.

De nodige paniek breekt dan ook uit wanneer blijkt dat Popcorn Time niet meer werkt wegens een opgeschort domein. Ook de iOS-versie niet, een variant van Popcorn Time waar veel over wordt gelezen op Computer Idee. Na een korte crisis werkt alles echter weer naar behoren en blijft de illegale streamingdienst vooralsnog voortbestaan.

2014: Het jaar van privacy en blauwe vinkjes

Jaaroverzicht 2014: Dit vonden jullie het meest interessant-15747995

© CIDimport

2014 is ook het jaar waarin telkens meer duidelijk wordt dat we geen privacy hebben op internet. Dat was al langer bekend, maar door de populariteit van Facebook begint nu toch echt door te dringen dat we online in de gaten worden gehouden. We leven in een tijdperk waarin iedereen altijd kan weten wat we uitspoken en waar we zijn. Maar willen we dat eigenlijk wel?

Lezers van Computer Idee hebben daar toch wat moeite mee, zo blijkt. Hoe je er voor kan zorgen dat Facebook je niet meer volgt, wordt massaal gelezen. De informatie die we van onszelf het internet op gooien, is ook immers lang niet altijd in goede handen. Dat blijkt maar weer eens wanneer honderden naaktfoto's van beroemdheden online worden gezet na een hack op Apple's iCloud.

Maar we zijn niet alleen op onze privacy gesteld als het gaat om grote techbedrijven of gevaarlijke cybercriminelen. Ook wanneer het vrienden en familie betreft, willen we niet altijd gevolgd worden. De dag dat WhatsApp blauwe vinkjes introduceert is ook de dag dat zoveel mogelijk mensen diréct willen weten hoe die blauwe vinkjes weer uit zijn te zetten.

Ineens kan iedereen zomaar zien of je een berichtje al hebt gelezen of niet. WhatsApp is spontaan geen handige chatapp meer, maar een surveillancemiddel. Relaties staan zelfs op het spel, want waarom heb je nog niks teruggestuurd naar je vriendin? Je hebt het berichtje toch gezien? Zijn andere dingen belangrijker, ofzo? De heisa is zo groot dat het zelfs het landelijke nieuws haalt.

2014: (Alweer) het jaar van het politievirus

Jaaroverzicht 2014: Dit vonden jullie het meest interessant-15747998

© CIDimport

Het afgelopen jaar doet het politievirus Ukash nog steeds verwoede pogingen om je geld af te troggelen. De ransomware zet je hele computer op slot en laat je pas weer bij je bestanden als je een bepaald bedrag overmaakt naar de cybercriminelen.

Ondanks dat de workshop in 2013 is geschreven, wordt deze in 2014 nog steeds erg vaak gelezen. Het Ukash politievirus verwijderen is niet gemakkelijk, maar door de stappen op Computer Idee te volgen kom je er hopelijk toch vanaf.

2014: Het jaar van nieuwe hebbedingetjes

Jaaroverzicht 2014: Dit vonden jullie het meest interessant-15748004

© CIDimport

Als er iets is wat we bij Computer Idee het liefste doen, dan is het wel de nieuwste gadgets en software uitproberen. In 2014 wordt de opvolger van Windows 8 officieel onthuld en het is níet Windows 9. Het is Windows 10. De workshop die uitlegt hoe Windows 10 alvast te downloaden en te installeren is, wordt dan ook veel gelezen. En hoe zet je Windows op een Mac-computer? Ook die workshop is erg populair.

Daarnaast is het nieuwe model van de Raspberri Pi veel ingeslagen, maar wat kun je precies met de microcomputer? Het antwoord op die vraag wordt veelal gevonden in de workshop die uitlegt hoe je van je Raspberri Pi een mediacenter maakt.

Op het gebied van smartphones is de OnePlus One erg gewild, maar slechts beperkt verkrijgbaar. Dankzij Computer Idee weet je precies waar je aan toe bent. We vertellen je niet alleen wanneer de smartphone te koop is, maar ook waarom de OnePlus One de beste smartphone is die we ooit hadden.

Zodoende heeft 2014 in het teken gestaan van onderwerpen als security, downloaden, privacy en de nieuwste gadgets. Computer Idee hoopt je daarbij in ieder geval te hebben geholpen en volgend jaar gaan we daar gewoon mee verder!