Nieuwe regels voor online sluikreclame 2013-12-10T20:55:35

Apple vraagt patent aan voor gebogen touchscreen

Facebook krijgt wellicht ‘vind ik zielig’-knop

Nieuwe regels voor online sluikreclame

Nieuwe regels voor online sluikreclame

Wie per 1 januari van het komende jaar een gesponsord bericht plaatst op sociale media, moet dit melden. Dit heeft de Stichting Reclame Code bepaald in een reeks nieuwe regels voor het plaatsen van sluikreclame op sociale media in Nederland.

Zo wordt het vanaf 1 januari dus ook voor Bekende Nederlanders verplicht om te vermelden wanneer ze bijvoorbeeld betaald twitteren over een bepaald product. Deze melding kan bijvoorbeeld een speciale hashtag zijn aan het einde van het bericht, om volgers duidelijk te maken dat de BN’er in kwestie betaald is voor de digitale reclameboodschap. 

Negatieve reacties

Daarnaast wordt het voor adverteerders verboden om negatieve reacties op sociale media en fora zomaar te verwijderen, omdat dit wellicht misleidend kan zijn voor consumenten. De Stichting laat weten het belangrijk te vinden dat consumenten kunnen zien voor welke berichten op sociale media betaald is. Als bedrijven zich niet aan de nieuwe regels houden, kunnen consumenten dit bij de Stichting Reclame Code melden.


Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Opmerkingen over eventuele spelfouten, andere opmerkingen en vragen betreffende de website kunt u mailen naar de webmaster.



Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord