Recessie duidelijk zichtbaar in zoekgedrag op internet

© CIDimport

Recessie duidelijk zichtbaar in zoekgedrag op internet

Geplaatst: 15 oktober 2009 - 06:10

Aangepast: 27 augustus 2022 - 14:06

Redactie ID.nl

Nederlanders zoeken sinds de tweede helft van 2008 veel vaker op de termen 'besparen' en 'bezuinigen'. Toen een tijd later de cijfers over daadwerkelijke bestedingen van consumenten aan bijvoorbeeld witgoed en auto's bekend werden, bleek dat er precies in die periode een daling ingezet was.

Nederlanders zoeken sinds de tweede helft van 2008 veel vaker op de termen 'besparen' en 'bezuinigen'. Toen een tijd later de cijfers over daadwerkelijke bestedingen van consumenten aan bijvoorbeeld witgoed en auto's bekend werden, bleek dat er precies in die periode een daling ingezet was. Oftewel: zoekopdrachten op internet lopen soms zelfs voor op de daadwerkelijke ontwikkelingen in de economie. Dit meldt het ING Economisch Bureau, dat - met dank aan Google Insights for Search - zich dan ook waagt aan voorspellingen voor de komende maanden.

Het ING Economisch Bureau verwacht dat de consumptie over geheel 2010 0,3% lager zal uitvallen dan in 2009. Hoewel de economie in 2010 langzaam uit het dal kruipt, wijst het online zoekgedrag van consumenten er niet op dat hun bestedingen zullen groeien ten opzichte van dit jaar. Zoektermen als bezuinigen (zie afbeelding) en sparen zitten al bijna een jaar in de lift.

Vooral de stijgende werkloosheid en de angst om zelf ook de baan kwijt te raken, zorgen voor de voorzichtigheid van de consument, aldus het onderzoek. Vooral sinds de tweede helft van vorig jaar nemen de zoektermen 'uitkering', 'ontslagvergoeding' en 'werkloos' een vlucht. Nog voordat het werkloosheidspercentage daadwerkelijk begon te stijgen nam het aantal zoekopdrachten op 'werkloos' fors toe.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten