StarCraft helpt flexibel denkvermogen

© CIDimport

StarCraft helpt flexibel denkvermogen

Geplaatst: 26 augustus 2013 - 08:04

Aangepast: 27 augustus 2022 - 03:24

Redactie ID.nl

Uit een recent Brits onderzoek blijkt dat het spelen van het strategische spel StarCraft zorgt voor een flexibeler denkvermogen. Een positief geluid naast de negatieve berichten die we meestal in de media terugvinden.

Een 8-jarige jongen in de VS zou onlangs zijn 90-jarige oma door het hoofd geschoten hebben na het spelen van Grand Theft Auto IV. Een nieuwe reden om de schuld op gewelddadige games te schuiven en niet op de opvoeding of bijvoorbeeld het wapenbezit in de VS. Onderzoekers aan de Queen Mary University in Londen en University College London zijn tot de conclusie gekomen dat het spelen van StarCraft in ieder geval een positief effect op spelers. Het spel zou het probleemoplossend vermogen en creatief denkvermogen van de speler verbeteren.  StarCraft-spelers ontwikkelden een flexibeler cognitief vermogen door het spelen van het spel. StarCraft werd in 2009 nog als een module aangeboden aan studenten van Universiteit van Berkely in Californië waarbij het spel onder andere rekenkundig (kansberekeningen) geanalyseerd werd.

Alleen vrouwen getest

Het onderzoek werd niet uitgevoerd onder professionele gamers maar onder 72 vrouwelijke studenten. Om puur voor studentes te kiezen was echter niet een bewuste keuze. Onderzoekers wilden dat de testpersoon in het onderzoek het niveau van een beginnende gamer zou hebben en en niet meer dan 2 uur per dag aan gamen besteedt. Aangezien er te weinig mannelijke studenten waren die minder dan twee uur per dag games speelden, werd het onderzoek uiteindelijk alleen onder vrouwelijke studenten gehouden.

De testpersonen werden in groepen verdeeld waarbij een groep gedurenden 6-8 weken een uur per dag versies van StarCraft speelde. Een andere groep (de controlegroep) speelde het spel The Sims; een spel met een veel lager tempo waarbij strategie en snelle beslissingen minder belangrijk zijn.

Betere resultaten na spelen StarCraft

De studenten die de meest complexe versies van StarCraft speelden, konden na afloop sneller en nauwkeuriger antwoorden in psychologisch tests. In StarCarft is denken, plannen, handelen en reageren belangrijke pijlers in een succesvol eind. Hoe langer je in het spel twijfelt des te slechter het resultaat zal worden. De test hadden betrekking op geheugen, visueel zoeken en het filteren van informatie.Uit deze tests bleek dat het spelen van StarCraft dus een gunstig effect had maar of de effecten ook op een breder vlak nut hebben, is niet bekend.  De onderzoekers willen verder onderzoek doen naar de effecten van het spelen van games aangezien enorm veel jongeren games spelen en dit pas het eerste onderzoek is dat een verband legt tussen het cognitieve vermogen en het spelen van strategiespellen.

Een potje StarCraft 2 met de Nederlandse gamer Manuel 'Grubby' Schenkhuizen

Professionele gamers maken honderden beslissingen per minuut

In Zuid-Korea is StarCraft immens populair en worden er toernooien gespeeld door professionele spelers die live te volgen zijn op tv. Wie denkt een kans te maken op het kampioenschap moet een APM van op z'n minst 200 hebben. APM staat voor Actions Per Minute. De pro-spelers doen tenminste 200 handelingen per minuut en om echt goede kans te maken moet dat toch wel 300+ zijn. In het onderstaande filmpje zie je hoe zoiets eruit ziet:

Andere positieve effecten van het spelen games

Veel berichten in de media stellen games in een kwaad daglicht; Kinderen zouden gewelddadig, depressief en minder behulpzaam worden door het spelen van gewelddadige games (overigens niet wanneer het spel in co-op wordt gespeeld volgens dit onderzoek). Er zijn echter ook andere onderzoeken die de positieve effecten van gamen aantonen. Zo zou het spelen van tetris helpen bij een lui oog, vormen videogames goede therapie bij dyslexie en is er een game ontwikkeld om boosheid van kinderen in toom te houden.

[Via: The Wallstreet Journal]

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten