Twitter-blunders 2012
De sociale media is een mooie manier om je merk, product of bedrijf onder de aandacht te brengen maar soms kan het ook helemaal verkeerd lopen zoals in de onderstaande blunders van 2012.
1. Pro-wapen tweet na Aurora schietincident
Gevalletje slechte timing: De Aurora shooting was nog bezig toen de American Rifleman, die is geaffilieerd met de NRA wapenlobby (American Rifle Association), een tweet pro-wapen tweet verstuurde. De tweet was al klaargezet en luidde: ‘Good morning, shooters. Happy Friday! Weekend Plans?
De tweet viel in het verkeerde keelgat bij het publiek en werd een aantal uren later verwijderd en zelfs het hele account werd opgegeven.
2. Celeb Boutique grapt over schietincident
Niet alleen de Amerikaans wapenlobby ging de mist in met de aurora shooting. Ook een boetiek zorgde voor veel ophef door te twitteren dat #aurora waarschijnlijk trending-topic was door een jurk met dezelfde naam die de boetiek verkoopt. Achter de tweet stond een knipoog, of het een smakeloze grap was of dat het bedrijf de moeite niet nam om te kijken waarom aurora trending was, is niet bekend. Hoe dan ook een zeer ongelukkige tweet.
3. KitchenAid anti Obama
KitchenAid, fabrikant van keukenapparatuur, verstuurde een zeer ongelukkige tweet waar het later excuses voor aanbood. Obama sprak over zijn oma en KitchenAid gebruikte dat in de tweet: "Obamas gma even knew it was going 2 b bad! She died 3 days b4 he became president. #nbcpolitics" (Vertaald: Obama’s oma wist zelfs dat het fout zou gaan! Ze stierf 3 dagen voordat hij president werd). De tweet werd opgevolgd door onderstaande excuus-tweet:
4. Stubhub vloek-tweet
Het online kaartenverkoopbedrijf StubHub slingerde een tweet online waarin scheldwoorden niet werden geschuwd. De tweet luidde: Thank fuck it’s Friday! Can’t wait to get out of this stubsucking hellhole. Of het account nou misbruikt werd door een boze werknemer of dat het tijdelijk was gehackt door een ontevreden klant is niet bekend.
5. McDonald’s promotie Twitter-trends
De fastfoodketen besloot begin januari 2012 om met de Twitter-trends #meetthefarmers en #mcdstories het merk McDonald’s te promoten maar Twitteraars grepen de hashtag #mcdstories aan om juist hun negatieve ervaringen te ventileren waardoor McDonalds dus feitelijk betaalde voor een Twitter-trend die alleen maar negatieve publiciteit opleverde. Hetzelfde gebeurde later het jaar met een Microsoft Windows Phone- actie waarbij mensen hun ongenoegen konden uiten over Android, ook daar sorteerde de actie het tegenovergestelde effect.
[Via: Mashable]