Van bling bling naar smartphonehoesjes 2014-04-28T16:35:12

Stel je vraag aan de AIVD

Vodafone kampt met storing

Van bling bling naar smartphonehoesjes

Van bling bling naar smartphonehoesjes

Er was een tijd waarin telefoons gewoon telefoons waren: hoekige, lompe plastic dingen waarmee je kon bellen en, als je echt iets heftigs had gekocht, mee kon sms'en. Je maakte zonder meer de blits op school als je je gloednieuwe Nokia door de klas liet rondgaan zodat iedereen even Snake kon spelen. Tegenwoordig zijn telefoons strak ontworpen, opvallende objecten, waarvan marsmannetjes nooit zouden vermoeden dat ze bedoeld zijn om onder andere mee te bellen. In de tijd tussen de Nokia en de iPhone heeft de telefoon roerige tijden meegemaakt, vooral wat uiterlijk betreft.

Bling bling

Een van de marktspelers die zich als eerste op grote schaal bezig hielden met de telefoon als accessoire, was Hi. Het telefoonmerk lanceerde de alom geprezen en navenant gehate Bling Bling-campagne. De bedoeling was vanuit een commercieel oogpunt gezien eenvoudig: je verdient meer geld als je klanten eerst je telefoon kopen en daarna nog eens pimpen. Na de campagne was iedereen de gepimpte telefoon echter flink beu. Het duurde een tijdje voordat uiterlijk vertoon voor je telefoon weer in de mode raakte.

Schitterende comeback

In de afgelopen jaren hebben telefoonliefhebbers heel wat bizarre telefoons langs zien komen doordat het opeens dikke mik werd tussen twee merken die ogenschijnlijk weinig met elkaar van doen hadden. Samsung en Swarovski zijn een goed voorbeeld van zo'n onwaarschijnlijk duo. Binnenkort komt er weer een Galaxy uit die net zo schittert als het universum zelf. Gevoel voor metaforen hebben ze bij Samsung wel.

Opvallende ontwerpen

Of je een met diamanten beklede Galaxy nu het toppunt van goede smaak of het schoolvoorbeeld van wansmaak vindt, is een persoonlijke kwestie. Vast staat dat de telefoongebruiker zich anno 2014 niet alleen bezighoudt met wat de telefoon allemaal kán, maar ook met wat de telefoon bij anderen oproept. Kijk maar eens naar de populariteit van telefoonhoesjes. Die zijn tegenwoordig bijna net zo populair als de Bling Bling-campagne uit 2005 – en die was destijds echt heel spraakmakend.

Bron: Google Trends

Kennelijk lopen er twee ontwikkelingen door elkaar heen. Allereerst is de telefoonhoes behoorlijk in trek, waarschijnlijk doordat zo'n hoes er nu eenmaal strak uitziet. Ten tweede is de nadruk verschoven van hippe ontwerpen naar versieringen die nuttig én mooi zijn. Bling bling heeft plaatsgemaakt voor functionaliteit, die er, als het even kan, ook nog heel strak uit mag zien. Webwinkels zoals iPodhoes.nl bloeien op, terwijl iedereen nog ginnegappend terugdenkt aan de fleurige en kleurige Nokia's van weleer.

Goud, keramiek en leer

Ben je in de markt voor een telefoon die ook zonder telefoonhoes een ware blikvanger mag heten, dan kun je het beste valsemunter worden of de loterij winnen. Apple heeft namelijk een iPhone 5S op de markt gebracht die zo absurd duur is dat de meesten van ons er in drie mensenlevens niet genoeg geld voor verdienen. De duurste telefoon van het merk kost je een schamele 11,7 miljoen euro. Dat hoest je niet zomaar op, maar je hebt dan wel een iPhone van goud

Vind je een gouden iPhone maar protserig? Het kan nog bonter. De Jardin Secret van Savelli is de apartste telefoon die je voor je zuurverdiende geld kunt krijgen. Je had er ook drie jaar lang elke dag biologische biefstuk van kunnen eten, maar dat terzijde. Over smaak valt nu eenmaal niet te twisten.

De redactie van Computer Idee is niet betrokken geweest bij de totstandkoming van dit artikel.


Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Opmerkingen over eventuele spelfouten, andere opmerkingen en vragen betreffende de website kunt u mailen naar de webmaster.



Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord