Vooral klachten over internetbellen bij KPN

© CIDimport

Vooral klachten over internetbellen bij KPN

Geplaatst: 3 november 2006 - 08:11

Aangepast: 19 september 2022 - 12:49

Redactie ID.nl

Ruim een miljoen Nederlandse huishoudens belt inmiddels via internet en dat aantal groeit snel. Begin september publiceerde de Consumentenbond zijn onderzoek naar internetbellen.

Vooral klachten over internetbellen bij KPN

Ruim een miljoen Nederlandse huishoudens belt inmiddels via internet en dat aantal groeit snel. Begin september publiceerde de Consumentenbond zijn onderzoek naar internetbellen. Daaruit bleek dat een meerderheid van de internetbellers aangeeft over het algemeen tevreden te zijn, maar dat vooral bij het installeren en ook bij de kwaliteit van de verbinding mensen wel degelijk tegen problemen aanlopen. De Consumentenbond heeft destijds aangegeven hierin aanleiding te zien verder onderzoek te doen en opende een meldpunt. Opvallend is dat ruim 7 op de 10 klachten die daar binnenkomen, gaan over KPN en haar dochters Planet en Het Net. Reden voor de bond om actie te ondernemen.Bij het meldpunt zijn in korte tijd meer dan 1.300 meldingen binnengekomen. De klachten gaan vooral over de kwaliteit van de verbinding (57%), en verder ook over de helpdesk (24%) en over opstart-/installatieproblemen (17%).
Opvallend is dat bij deze drie onderwerpen 72% van de klachten gaat over KPN en haar dochters Planet en Het Net (terwijl deze bedrijven samen een kwart van de markt in handen hebben). De Consumentenbond heeft daarom KPN uitgenodigd voor spoedoverleg en zal zonodig actie gaan voeren.
De Consumentenbond blijft onderzoek doen naar internetbellen. Uit de jongste prijspeiling blijkt dat internetbellen goedkoper kan zijn dan de vast telefoon, maar dat - in tegenstelling tot wat mensen denken - bellen naar een mobiel nummer voor internetbellers duur is. Gemiddeld is de internetbeller (net als bij vast naar mobiel) 17 cent per minuut kwijt als hij naar een mobiele telefoon belt, terwijl van mobiel naar mobiel gemiddeld 13 cent per minuut kost (uitgaande van 200 belminuten per maand). Bij internettelefonie van Casema betaal je hiervoor het minst (15,7 cent per minuut); TweakDSL, Speedlinq en Scaret hanteren hogere tarieven (20 cent per minuut).

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten