Zes keer slimmer online samenwerken 2015-05-04T12:43:14

8 handige privacy-tips voor WhatsApp

Kobo Glo HD is scherp geprijsde e-reader met hoge resolutie

Zes keer slimmer online samenwerken

Zes keer slimmer online samenwerken

Samen met een team werken aan een project, bijvoorbeeld voor het clubblad, een buurtinitiatief of opdracht voor een klant? Met deze 6 tips sta je samen sterker.

Dit artikel is gepubliceerd in opdracht van Mijndomein.nl. De redactie van Computer Idee was niet betrokken bij de totstandkoming van dit artikel.

1. Niet mailen maar delen

Werk je samen met anderen aan een document, presentatie of spreadsheet? Documenten heen en weer mailen is niet alleen onhandig maar vreet je opslagruimte en datategoed op. Heb je Google Documenten al eens geprobeerd? Daar kun je met meerdere mensen tegelijkertijd werken aan documenten, zelfs via iPad, tablet of smartphone. En dit kan ook bij Office 2013, op voorwaarde dat de documenten worden gedeeld in OneDrive.




























2. Bouw een team op

Als je samen met medewerkers, freelancers, vrijwilligers of buurtbewoners iets moet organiseren, zijn er zijn tal van handige online tools die je werk uit handen nemen. Het eerste waar je dan aan moet denken is een plek waar alle belangrijke informatie kan worden gedeeld, todo-lijstjes worden bijgehouden en helder is wat iedereen moet doen. De meest gebruikte betaalde oplossing Basecamp. Maar heb je een eigen hostingaccount, bijvoorbeeld bij mijndomein.nl? Kijk dan eens naar opensource oplossingen zoals Collabtive, Project Open of Feng Office die niets kosten en prima werken!

















 

3. Gebruik de website

Wanneer voor je eigen bedrijf, club of vereniging een eigen site of blog gebruikt - of dit wilt gaan doen – dan zijn er mogelijkheden. Zorg er in ieder geval voor dat je een CMS installeert zoals WordPress dat ook voordelig is te hosten. Hier kun je meerdere gebruikers aanmaken en deze een eigen rol te geven. Zo kun je meer meerdere mensen nieuwe artikelen plaatsen en bewerken. En je kunt WordPress verder uitbouwen met plugins, zodat je het bijvoorbeeld ook kunt gebruiken voor jullie project management.

4. Skypen kost niets

Als je het nog niet gebruikt, installeer om dan zeker: Skype. De app van dit gratis-bellen-hulpje is enorm verbeterd waardoor het eenvoudiger is geworden om (ook vanuit het buitenland) gratis met anderen te communiceren. Een ook videobellen kost niets. Een handige manier om – waar je ook bent - met je team of andere mensen op afstand te vergaderen.



























 


5. Bewaar alle kennis

Bij samenwerken hoort winnen en helaas ook verliezen. Leer van je fouten door alles documenten op een slimme manier online te bewaren en te delen. In veel gevallen is een gezamenlijke online opslag bij Dropbox of OneDrive met een heldere indeling toereikend. Kennis kan ook bij veel groupware oplossingen gedeeld worden maar het is ook mogelijk om bijvoorbeeld de vraagbaak MediaWiki op de eigen hosting account te installeren. Deze online software wordt ook door de online encyclopedie Wikipedia gebruikt.

6. Eén voor allen

Het voordeel van het hebben van een eigen domeinnaam voor een club, vereniging of bedrijf, is dat betekent dat iedereen die betrokken is een eigen e-mailadres kan krijgen, bijvoorbeeld voornaam.achternaam@mijndomein.nl. Dat is niet alleen handig maar zorgt er ook voor dat jullie als één naar buiten treden. En zeker bij het werven van fondsen en sponsorgelden voor bijvoorbeeld een club of vereniging is dat best belangrijk.

 




Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord