Ziggo herstart modems van klanten die getroffen werden door DDoS

© CIDimport

Ziggo herstart modems van klanten die getroffen werden door DDoS

Geplaatst: 20 augustus 2015 - 07:24

Aangepast: 26 augustus 2022 - 21:59

Redactie ID.nl

Ziggo gaat alle modems van klanten opnieuw opstarten. Daardoor kan het zijn dat je ergens vandaag een paar minuten geen internet hebt. Het bedrijf doet dat vanwege de grote DDoS-aanval op het netwerk, die gisteren en dinsdagavond miljoenen gebruikers trof.

Door de aanval konden miljoenen klanten van Ziggo twee avonden niet op internet. De aanval van gisteravond werd pas om 04.00 vannacht afgeslagen.

Etappes

De gebruikers die het meeste last hadden van de storing zaten in het gebied dat vroeger UPC was. Het gaat in totaal om zo'n 2 miljoen klanten. De reset gebeurt in etappes, waardoor het niet te zeggen is wanneer een specifiek modem wordt gereset.

Kort offline

Van die klanten wordt het modem gereset. Dat betekent in de praktijk dat klanten korte tijd offline zijn - een reset duurt een paar minuten. Als het goed is blijven wachtwoorden en netwerknamen gewoon intact, maar het kan voorkomen dat gebruikers ook die moeten veranderen.

Lees hier waarom het nog steeds belangrijk is om je netwerkwachtwoord te veranderen.

Preventie

Ziggo zegt verder hard te werken om een toekomstige DDoS-aanval te voorkomen. Hoe dat precies gebeurt, wil het bedrijf niet zeggen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten