Review: Nintendo Classic Mini: Super Nintendo Entertainment System

Geplaatst: 18 november 2017 - 15:00

Aangepast: 26 augustus 2022 - 16:33

Technologische vooruitgang blijft een wonderlijk iets. Vergelijkt u eens de Super Nintendo (SNES) uit de jaren 90 met deze nieuwe SNES Mini.

De ene een forse spelcomputer met een onhandig groot stroomblok, en elk spel op een losse cassette. De andere past in uw handpalm, haalt voeding uit slechts een usb-aansluiting en er staan al 21 spellen op het interne geheugen. De Super Nintendo Mini is een miniatuur-versie van het gouwe ouwe Super Nintendo Entertainment System. Geen gehannes meer met rgb-kabels, deze kleine console laat zich eenvoudig aansluiten via hdmi.

Vooral klassiekers

Over het algemeen gelden de aanwezige games als klassiekers die bovendien vandaag de dag nog altijd lekker wegspelen. Super Mario World, The Legend of Zelda, Super Metroid en Final Fantasy zijn daar voorbeelden van. Toch zitten er ook een handjevol spellen bij die de tand des tijds minder goed hebben doorstaan, zoals Star Fox en F-Zero. Dit zijn games die eventjes leuk zijn voor de nostalgie, maar technisch op ieder vlak sterk achterhaald zijn.

Meer spellen?

Andere spellen inladen kan overigens niet, het blijft bij de selectie van Nintendo. Hoewe l… op het moment dat u dit leest zou het zomaar eens kunnen dat het hackers is gelukt om er via een omweg alsnog meer games op te zetten, net zoals dat gebeurde met de vorig jaar uitgebrachte NES Mini. Maar zelfs als dat er niet van komt, is de SNES Mini toch een goede deal. Zo waarderen we het dat de spelcomputer standaard met twee controllers wordt geleverd. De meeste games zijn namelijk met twee spelers te doorlopen, en dat is wel zo leuk.

Ouderwets gameplezier in een compact, modern jasje.

21 klassieke games ineen, twee controllers meegeleverd.
Sommige games wel erg gedateerd.